Tuesday, October 06, 2009

Isu Penempatan Ke Sekolah 2010


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan

Isu yang tiba-tiba hangat malam semalam. Ada pula maklumat tambahan : pengambilan guru pelatih ke IPG juga dibekukan, elaun dipotong 30%. Krisis sungguh negaraku sekarang.

Berita dari upsikini kelmarin :

"Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah terpaksa dibeku bermula 2010.

Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam 'Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia' anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa semalam."


Baca selanjutnya...

respons kepada berita yang agak menggemparkan itu :

"Sebenarnya, Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah kemungkinan besar akan mengalami kelewatan untuk dipostingkan dan bukannya mengalami pembekuan. Kelewatan tersebut tidak dapat dinyatakan jangkamasanya mungkin juga mengambil masa yang agak lama dari kebiasaanya dan mahasiswa/i diminta bersedia dengan kelewatan yang berlaku juga mungkin mengambil masa berbulan.
Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam ‘Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia’ anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa pada 3hb Oktober 2009."


kena baca lebih di sini baru faham kisah...

dan terkini dari upsikini (6/10/2009) :

"Sementara itu, pegawai terbabit turut mengesahkan kenyataan yang dikeluarkan Prof Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsan UPSI berhubung masalah penempatan yang bakal dihadapi graduan yang mengisi jawatan GSST pada tahun hadapan.

Ini katanya, merupakan langkah menjimatkan perbelanjaan apabila bilangan penempatan tahunan dikurangkan daripada 4 kali sebelum ini kepada 2 kali sahaja bermula tahun hadapan.

Oleh itu, para graduan terpaksa menunggu dalam satu tempoh yang tidak ditetapkan untuk ditempatkan ke sekolah-sekolah."


baca lebih-lebih di SINI.. Ingat, jangan terus percaya berita yang anda dengar dari mulut dan kemudian sebar terus pada orang lain...


saya : alamak. isu besar ni.kalau benar bagai dikata, mereka sedang bermain-main dengan masa depan bakal guru. tunggu dan lihat saja.






















0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting