Monday, March 16, 2009

Ummah Aid, Kuala Mu & Aku.


bismillah

Salam Perjuangan.



Alhamdulillah kita diberi peluang lagi untuk terus berjuang di bumi Allah SWT ni.

Hari ni dah masuk 3 hari aku dok kat umah.
But things still going like always. Muna, where's the aim?
Aish. It's not easy as i thought before. Astaghfirullah.

"Rabbi Yassir Wa La Tu Assir Ya Karim"

Semoga Allah memudahkan segala urusan ku.

Sejak2 dok kat rumah, aku diberi tugasan jadik drebar x bertauliah mak. ha ha.
Aku suke jer sbenarnye even aku penah bagi calar MyVi tuh. *new driver* ok.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ummah Aid

Penglibatan aku dlm Ummah Aid ni boleh kata baru sgt2. Diibaratkan kalau masuk sekolah, aku budak prasekolah yang second intake.
ha ha.

Ummah Aid diterajui oleh aktivis dalam pelbagai lapangan, pergerak dalam pelbagai kaedah demi menyebarkan syiar ISLAM. [sumber : Ummahaid.blogspot.com]

At first honestly i dont really care what's the function of this organisation and what have they done for Islam and Ummah. I was like "thanks God there's still someone out there who care for Islam" and then I was ok....Done. It changes me nothing.

One day, Attiq beriya iya ajak aku join pegi Kuala Mu.

Kuala Mu?
Ada apa?
Nak buat apa?
Best ke?

Those q's kept playing in my head again and again and again sampai aku terbukak ati nak surf and googling for Ummah Aid ni.

"Kau perlu pegi, Muna." -- AttiQ

Ok. Fine. Allah gerak kan hati aku untuk pergi. Dalam hati aku fikir, apa salahnya kan aku pergi maybe dapat gain more experiences.
Wargh!! Aku pon sangat teruja untuk pergi bila aku dgar Anis citer we're going to an expedition to the top of gunung, going to Orang Asli.
Oh my! This is what i've been looking for. Yeah~ dengan semangat berkobar penuh poyo aku pon packing2 sikit then go!!

We're gathered kat Juru around 10 sumthing when Mahzan terambil lajak and we got to u turned sampai ke Auto City oh! huhu. Neva mind.
[Wondered how Mahzan lulus dengan jayanya parking masa amek lesen.oops]

We met Kak Idah [Khalidah] kat Juru. She's doing her practical dkat BM rupanya and 'rupa2nya' dia lah di sebalik fogging memogging kat hostel yang saban kali dilakukan. ha ha.

Around 12 jugak lah, a Land rover so called "Yala" sampai.
Oh my! We're going to Sg Siput with this 'thing'?
Pintu diikat dengan tali, with no more cermin and look at it!! I was really2 excited, dont take me wrong, I was excited sbb sangat suka!!! bukan sbb how the Yala condition -- well sbb tuh jgak manambahkan ke excitedan aku..huhu.

Dalam Yala ada Al Fadhil Ustaz Wahab, abang Salman, Ifwat Qusyairi and Jundullah.
Ifwat is abang Izzat's younger bro. Sangat serupa la dgn abang Izzat! -- bisik ku ke telinga AttiQ.
Abang Salman is anak Cikgu Azmi (TERAS). Saya sangat respek akan beliau!!
Jundu -- ?? Masih blur tentang beliau. Tapi Anis ada sebut dia selalu turun dgn Ustaz Wahab. OK. (^.^)

The journey towards Sg Siput took around 2-3 hours.
Along the hours, my mind never stop than thinking on what am i doing here?
Betul kah niat aku ni? Aku betul2 dah ready nak menjalankan tanggungjawab sebagai da'ie? atau aku just nak tengok dunia?
Subhanallah.
Perjalanan yang sebenarnya singkat aku rasa saaaaaaaangat lama. Refreshing on everything that i have done.
Highway yang gelap aku nampak like the journey of my life. Semakin jauh aku tinggalkan namun tiada apa kesan. Kadang-kadang ada yang memintas ku untuk mengejar di hadapan. Tapi apa yang dikejar itu? Dunia atau akhirat? Dan ke manakah penghujung jalan ini? Kesan yang tiada ku tinggalkan itu hilang, fly away like debu2. 20 years i lived without left anything that can be used to the others. Astaghfirullahalazim.

Aku menzahirkan perasaan aku ketika itu kepada AttiQ. She just smiled. The things terus bermain in my mind.

Around 4 am we reached at Felda Lasah. (kot??) sebab gelap sangat. Line hp memang dah xdak. Hp di off. And here we go. We start naik the gunung around 4.15. Felda Lasah is tempat paling bertamadun yang terletak di kaki bukit. huhu.

Bayang kan ye..
Perjalanan Melaka - Penang = 7-8 hours.
Condition = Saaaangat selesa + sejuk + tido yg nyenyak.

Perjalanan Lasah - Bersah = 7 hours. (the most lancar trip!!~)
Condition = Saaangat gila + Sejuk angin luar + i had to hold the door every time lalu kat tempat berlubang + kaki lenguh + kepala asik terhantuk + memang gila arh!~

Ha ha. Seronok betol.

We reached Kg Perjek around Subuh. Solat there n continued the journey.

Around 10 sumthing baru sampai Kg Bersah. Fuhh. Lega. Even banyak jugak things happened along the journey there, tapi Anis kata this is the most lancar trip yang dia penah ikot. Penah Land Rover terbalik. Penah pegi Subuh, sampai Maghrib esoknya. Alhamdulillah. :)



to be continued ..... sebab nak tido jap :)








0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting