Thursday, April 02, 2009

"Jangan dikenang Zaman Muda yang Jahat"


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


Minggu yang memenatkan. Belek-belek kalendar, due date assignment dah makin hampir.

Doa memudahkan urusan


"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan, Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki."


*************************************************************************************
This last few weeks my phone kept receiving "weird" messages.
Saya hanya mampu tersenyum :)

Pengirim 1 :

"Hey, read ya blog. Oh wow. Is this Muna 'Izzah sharodz dulu kan? Huh. U've changed la dear *grinned*"

Pengirim 2 :

"Muna. Nice blog. I adore the new you yet still miss the wacky old Muna. What happened?"

Pengirim 3 :

"I'm proud of you"

Pengirim 4 :

"Hoi ustazah. Finally kan. Hehe. Teruskan perjuangan ko!"

and many more.............

Kepada yang mengenali saya bukan setakat di alam maya ini, may have noticed some changes i did. Thanks for those who never stop supporting me and thanks too for those who never give up to let me feel down. Y'all strengthen me day by day :)

It all happened after some reflections so called "muhasabah" (lebih kepada muhabasuh) yang dilakukan oleh diri ini sendiri dengan bantuan beberapa sahabat tersayang yang lain.

Sahabat-sahabat,
Untuk berubah ke arah kebaikan itu tidak senang dan tidak juga susah. Manusia fitrahnya adalah sentiasa menginginkan kebaikan. Cuba tanya sesiapa pun (except Jewish), walau sedikit, tetap akan ada rasa ingin menjadi lebih baik dari yang lepas.

Tetapi.

Apakah cukup sekadar rasa "ingin" itu tanpa ada sebarang usaha ke arahnya?

"Allah tidak akan mengubah seseorang itu tanpa dia mengubah dirinya sendiri"

Saya beruntung kerana disekolahkan di sekolah yang saya kira bi'ah tarbiyyah nya agak 'solid' serta tahap 'keprihatinan' guru terhadap student nya sangat lah tinggi sehinggakan satu ketika dahulu saya agak rimas dengan suasana sekolah tu yang terlalu menjaga keperibadian warganya. Hati saya ketika itu kuat memberontak dengan peraturan-peraturan yang terlalu ketat.

"Ni kan sekolah perempuan, kenapa nak buat peraturan macam sekolah campur lain?"

Peraturan sangat jarang saya ikut sehinggakan nama saya kerap dipanggil ketua warden dan sejujurnya saya ketika itu langsung tiada rasa takut malahan agak 'bangga' dengan rekod yang dipegang -- tak pernah kena dimerit walaupun nama selalu naik!!

Julai 2007 saya mendaftar di IPTB ni. Baik dari segi 'luaran' mahupun 'dalaman' saya masih seperti dulu cuma berbekal sedikit pengalaman hidup yang sempat saya kutip selama 4 bulan di Alor Setar (kerja di sini selepas SPM), segala-galanya menjadi lebih 'up' dari dulu. [hehe]

Kini hampir 2 tahun saya bermastautin di sini. Macam-macam benda saya dah lalui. Kecewa, sakit, seronok, sedih, gila, banyak lagi lah semua nya saya pernah rasa dan berbekalkan 'rasa2' ini lah, lahirnya Muna 'Izzah yang sekarang.

"I'm still the old wacky Muna only with new heart granted by HIM :)"

Saya pernah terbaca coretan seorang yang saya dah lupa blognya yang mengatakan bahawa
"Hidayah Allah tidak akan datang bergolek mahupun datang melayang terus ke arah kita, tetapi untuk mendapatkannya memerlukan usaha penggalian diiringi rasa ikhlas Lillahita'ala. Mempelajari ilmu agama juga merupakan satu usaha mencari Hidayah Allah itu"

Usaha lah mencari Hidayah-Nya dan jika dirimu telah dipilih untuk menerima nya, jaga lah ia sebaik mungkin kerana sesungguhnya Dia boleh menarik kembali Hidayah itu bila-bila masa sahaja Dia mahu. Berusaha untuk menjadi istiqamah dan konsisten dalam ibadah mu. Sesungguhnya Allah Maha Mengampuni dan Maha Memberi.

Wallahualam


p/s: Sangat bangga dengan nama ku. To azie, thanks again. Tag mu akan dijawab.






5 Ibn Khaldun with Ustaz Zulkhairi
*miss the old times*
-cari saya :)-






1 dah komen wuu~:

Zarpeno on 7:00 AM said...

buleh mlawak mcm dlu lg?

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting