Friday, May 22, 2009

Erti Hidup dengan Berjuang


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


"Ingat, hidup ini adalah perjuangan.. Jadikan dunia ini sebagai sahabat kamu untuk mendapat syurga, janganlah kamu meninggalkannya, kuasailah pelbagai bidang di mana dengannya kamu dapat memakmurkan bumi, hanya di tangan orang-orang soleh, dunia ini akan menghentikan tangisannya"
-alfaqir-


Mesej terkandung penuh makna tersirat ini ku terima lewat hari dikirim ukhti hana tersayang.
Jazakillah dak comel yang saban hari tak pernah lupa hamba ni ^_^

Hdup Ini Adalah Perjuangan.

Dahulu saya kerap kali berfikir tentang ungkapan ini. Ungkapan yang sering diutarakan oleh abang-abang dan kakak-kakak faci dalam kem motivasi, ungkapan yang mesra di bibir ustaz dan ustazah.
Kala itu saya terfikir, perjuangan apa? Berjuang untuk apa? Kenapa nak kena berjuang?? Saya tak faham!!

Namun persoalan itu sekadar berlegar di minda tanpa sebarang penzahiran lisan. Tak tahu nak bertanya kepada siapa. Dan saya pun tak merasakan persoalan itu perlukan penerangan daripada sesiapa. Tak perlu.

Sehinggalah satu hari. Satu kejadian telah berlaku kepada diri saya. (Kejadian apa? Biarlah saya dan Allah yang tahu).
Kala itu, saya dilanda kemurungan pada tahap yang agak kritikal. Makan pun tak lalu. Kepala pening. Sentiasa sakit. Nasihat kawan-kawan? Langsung tak masuk otak!
Saya tahu Allah sedang menguji iman saya ketika itu. Namun hati ini tekad untuk menidakkan hakikat bahawa diri ini sedang diuji akibat terlalu kecewa dengan takdir yang menimpa. Dunia saya rasakan gelap tak bercahaya. Saya jadi bodoh!

Hari berganti hari, bulan berganti bulan. Diri ini semakin pulih. Pulih daripada kemurungan. Hampir pulih daripada kesakitan. Dengan kuasa Allah, semenjak kejadian tersebut, Allah mengurniakan ilham kepada akal ini. Ilham untuk berfikir. Berfikir tentang Dia. Berfikir tentang hala tuju diri ini. Berfikir tentang segala yang saya tak pernah terfikir.

Ilham.

Ilham Allah S.W.T sungguh, dimanfaatkan semaksima mungkin oleh akal dan diri. Saya menjadi sang pemikir yang tak pernah berhenti daripada berfikir tentang hidup.

Siapa aku?
Kenapa aku hidup?
Untuk apa aku lahir?
Apa aku dah buat sepanjang aku hidup?
Apa matlamat hidup aku?
Apakah hidup ini semata mata hidup - kemudian mati?
Apa itu perjuangan dalam hidup?
Kenapa perlu berjuang?

Macam-macam.

Saban hari, setiap persoalan terjawab sedikit demi sedikit. Bagaimana? Melalui pemerhatian.

Saya tekad untuk melakukan satu refleksi harian tentang rutin harian saya. Setiap inci pergerakan saya, saya fikirkan kembali logik dan sebab musabab tindakan itu. Bermula daripada bangun tidur sehinggalah saya tidur semula. Bila saya buka mata, bangun dari tidur - persoalan pertama dalam minda saya -- apa lagi saya perlu buat untuk Islam pada hari ni? Saya buat 'mindset' - tetapkan satu 'aim' untuk hari itu, dan saya nak capai 'aim' itu! Dan alhamdulillah ianya berkesan untuk menguraikan persoalan saya mengenai tujuan saya hidup dan mengurai erti sebenar ungkapan hidup adalah perjuangan!! Ternyata ia bukan sekadar ungkapan, tetapi satu matlamat dan visi yang perlu dipegang setiap insan bergelar manusia yang makan rezeki Allah, bernafas dengan rezeki Allah.

Saya sedang berjuang!

Kerap kali saya diajukan dengan soalan "apa yang kau juangkan?" bila saja diri ini menyebut tentang perjuangan.

Buat mereka yang masih samar tentang perjuangan dalam hidup ini, saya ingin mengajak kalian sama-sama berfikir bersama saya.

Apakah 'aim' kalian tentang kehidupan kalian?
Untuk menggapai cita-cita dan kebahagiaan masa depan.
Bila yang dikatakan masa depan tu?
Masa depan la. Ada keluarga, kerjaya, anak-anak. Kebahagiaan la tu.
Bayangkan andai kata kalian sedang berada dalam masa depan itu. Apa 'aim' kalian seterusnya?
Mengekalkan yang sedia ada.
Jadi itu sahaja 'aim' hidup kita selama ni?
Untuk menggapai cita-cita, punya kehidupan yang bahagia dan akhirnya begitu sahaja??



Bersama Jeng Jeng. Sekadar Gambar Hiasan. huhu



"Saya tak nak punya hidup tanpa aim yang pasti!!"

Itu saya sematkan dalam hati dan jiwa saya. Saya nak hidup yang punya arah tuju!!

Dan kini 'aim' utama dalam hidup saya adalah untuk memberi sebanyak banyaknya, demi melihat tertegaknya Islam yang tercinta. Inilah yang saya juangkan. Deen Allah.

Inilah dia erti Hidup Adalah Perjuangan yang sebenar. Hidup untuk memberi tanpa berharap sebarang balasan. Hidup kerana Allah.

"Kehidupan di dunia ibarat bercucuk tanam. Hasil tuaiannya adalah di akhirat kelak"

Saya sedang berjuang!!

Wallahualam.






0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting