Tuesday, July 21, 2009

Konflik Umat Islam Pattani di IPTB


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


Entah berapa kali bibir beristighfar panjang menonton video (disebut vi-de-o) yang dipertontonkan oleh para Mujahid Mujahidah dari Pattani menceritakan betapa sebenarnya pendek dan ceteknya pengetahuan dan keprihatinan kita kepada saudara seagama, sebangsa, sebahasa kita di Selatan Thai (narathiwat, Pattani, Yala, dll).. Betapa sebenarnya kita dibutakan dengan berita dan khabar yang sekadar dicedok 1/100 daripada kisah yang sebenar. Kononnya keadaan semakin aman, pihak pemisah berjaya ditawan.. Tipu belako deme. Ish.

Sementara kalian (sahabat IPTB) masih hangat berbicara tentang apa yang kalian baru sahaja tonton, suka lah kiranya saya berkongsi sedikit kisah yang berjaya dicoretkan oleh Akh Salman Siddiqiy dalam ziarah beliau dan beberapa sahabat lain ke Narathiwat pada 10-12 Rejab 1430 H.

Coretan beliau merupakan kisah benar yang diceritakan semula oleh Muslimin di sana yang dikatakan pengganas dan menjadi mangsa kekejaman kerajaan Thailand sendiri. Diambil daripada blog Laskar Bintang. Selamat menghayati ....


Hasil 1 - Lembu punya pasal

dari Darul Ummah ke Naratiwat
Ziarah ke selatan Thailand pada 10 – 12 Rejab 1430.

Dalam perjalanan ke Naratiwat, kami singgah sebentar di Yala untuk menziarahi dua orang mangsa penyiksaan tentera Thailand.



Mesyuarat melantik amir

Kes berlaku pada bulan Mei 2009.

Pada hari kejadian, setelah solat Isyak disebuah surau, Adil dan Sofi keluar hendak melihat dua ekor lembu mereka yang ditambat disebuah tempat.

Ketika melalui pos pemeriksaan tentera, mereka ditanya arah tujuan. Kemudian salah seorang tentera pergi memeriksa tempat lembu tersebut bagi memastikan kesahihan jawapan.

Entah bagaimana, tentera tersebut mendapati disana terdapat 3 ekor lembu, bukan dua ekor. Disyaki tentera itu sedang kemabukan arak.

Jadi para tentera yang menyekat dua orang pemuda itu naik berang dan mula menyoal siasat, memukul, menendang dan menuduh mereka berdua sebagai pengganas.

Apatah lagi apabila mendapati mereka berdua membawa lastik ( yang asal tujuannya adalah untuk menghalau binatang-binatang lain dari mengganggu tanaman mereka )

Belum cukup dengan itu, mereka berdua direndam pula didalam sungai dan diawasi sehingga pagi sebelum dilepaskan.

Ibu mereka terkejut melihat keadaan mereka yang pucat, lemah, luka dan lebam disana sini. Lalu dia segera membuat laporan, bukan kepada polis, tetapi kepada seorang aktivis pembela masyarakat yang merupakan seorang peguam.


Ibu dan kakak mangsa

Kejadian itu kemudian menjadi heboh. Sebilangan rakyat mengadakan protes. Lalu pihak tentera datang kerumah. Mereka mahu meminta maaf, berharap laporan itu ditarik balik, dan cuba merasuah dengan beras dan beberapa keperluan dapur yang lain.


Rumah mangsa

Tapi ternyata sang ibu mempunyai maruah yang tinggi, tetap mahu membawa kes ini kemuka pengadilan. Pihak tentera pun datang beberapa kali dan mengugut ibu tua itu.

Namun dia tidak peduli. Nasib anaknya mesti dibela.

* “Isy, jahat sungguh la tentera ni..” ujar Ismail, 15, geram. Anggota-anggota Laskar Bintang yang lain hanya diam mendengar.

* Insya Allah entry (hasil) yang lain akan menyusul selepas ini, antaranya wawancara dengan beberapa orang aktivis masyarakat dikalangan mahasiswa yang sering ditangkap, dikeronyok, rumahnya dibakar dan ibu bapanya diugut oleh tentera.


Hasil 2 – Kerana TIMUN


dari Darul Ummah ke Narathiwat
ziarah ke selatan Thailand pada 10 – 12 Rejab 1430


Dari Yala, kami dibawa pula ke Jaha, ke sebuah desa dimana berlakunya tragedi yang sangat sadis.

Tragedi yang sangat menyayatkan hati.

Bertempat di Tempat 5, Kampung Sukai, Mukim Petai, Jaha, Wilayah Jala ( bukan Yala ).

Kes : Suatu hari, Yusof - seorang penduduk kampung disitu - membawa pulang 2 guni timun selain beberapa tin sardin yang disedekahkan olah saudaranya dari luar kawasan. Dia diamanahkan untuk membahagi-bahagikan kepada penduduk kampungnya selain untuk keperluannya sendiri.

Ketika melalui pos kawalan, tentera Thailand mula bertanyakan bermacam-macam soalan kerana mencurigai kegunaan sebenar timun-timun yang sangat banyak itu. Mereka mengsyaki ia akan dijamu kepada puak pemisah ! Namun selepas itu mereka melepaskannya.

Tapi rupa-rupanya pihak tentera sedang merencanakan sesuatu.

Malam Selasa, 27 April 2009 – seperti biasa di rumah Yusof yang terletak didalam kebun getah, jauh dari rumah orang lain, diadakan kelas pengajian al-Quran untuk kanak-kanak. Walau pun jumlah murid hanya 5 orang sahaja, kelas tetap berjalan dengan rancak.


rumah Yusof

Tiba-tiba pintu rumah ditembak bertalu-talu. Kemudian ditendang roboh. Beberapa orang tentera menyerbu masuk dan menembak Yusof, Ismail (guru al-Quran) dan 2 orang pelajar perempuan (salah seorang bernama Khaizul).

Kanak-kanak lain menjerit ketakutan lalu menyorok dibawah tikar. Tentera-tentera yang keji itu membiarkan mereka hidup.

Dua orang anggota tentera kemudian diarahkan memeriksa kawasan sekitar kalau-kalau operasi mereka ini diketahui orang lain.

Mereka berdua mula berjalan meninjau-ninjau hinggalah mereka tiba di Masjid al-Abror, sekitar 500 meter dari rumah Yusof yang telah syahid sebentar tadi.


Masjid al-Abror

antara kesan tembakan

Diluar masjid itu, terdapat 3 orang lelaki yang sedang berborak-borak setelah selesai solat Isyak. Tiba-tiba mereka pula ditembak dua tentera itu, hanya kerana : mereka disyaki sedang berbual tentang operasi Tentera Thailand tadi.

Tembakan dilepaskan bertalu-talu. Akhirnya 2 orang dari mereka gugur syahid, seorang berjaya melarikan diri.

Syuhada’ pada malam itu berjumlah 6 orang !

“Sore tu (mangsa) anak hambo, namo dio Mad Ramli,” ujar Pak Midin, 66, ketika ditemubual. Rumahnya hanya bertentangan dengan masjid itu. “Sorang lagi adik ipar hambo, Haji Abdullah..” Pekat dengan loghat seperti orang Kelantan.

dihalaman rumah Pak Bidin

* beliau tak mahu gambarnya diambil atas faktor keselamatan.

Kami juga sempat menziarahi balu asy-Syahid Haji Abdullah. Wajahnya kelihatan sayu sekali, tentu saja kerana masih terkesan dengan tragedi itu.

“Orang tentera ada datang sini, bagi beras dan macam-macam lagi,” ceritanya. “Kat abang saya ( pak Midin ) pun depa bagi juga..”

*maksud sebuah hadis : orang yang mati dizalimi itu syahid.


*lansung tiada respon dari Laskar Bintang. Mungkin mereka tidak percaya.

berhenti berehat sat



Hasil 3 – ‘Palestin’ Asia Tenggara

dari Darul Ummah ke Narathiwat
ziarah ke selatan Thailand pada 10 – 12 Rejab 1430


Kami berangkat pula ke Naratiwat. Perjalanan yang sangat jauh. Sangat jauh dan sesak pula, kerana penumpang yang berlebihan sehingga salah seorang dari kami diserang kekejangan kaki.

Dan entah berapa puluh pos kawalan tentera yang kami terpaksa lalu.

Disalah sebuah pos, kami diperiksa. Kami disuruh keluar dari kereta dan menunjukkan passport masing-masing. Malah isi gambar dalam kamera juga diperiksa.

Beberapa orang tentera datang mendekat sebagai langkah berjaga-jaga. Gerun juga melihat M-16 yang disandang mereka. Dengan tampang yang serius, tiada tanda-tanda mereka mahu bermesra walau dengan ‘pelancong’ seperti kami.

Kami kemudian diminta berbaris lalu dirakam gambar satu persatu. Alhamdulillah, selepas itu kami dibenarkan meneruskan perjalanan.

Kami berhenti disuatu tempat, sebelum seorang muslimat berjubah dan berpurdah hitam datang dengan motosikalnya. Seperti yang dijanjikan, dia menunjukkan jalan ke Masjid al-Furqan, tempat dimana berlakunya tragedi berdarah itu. Dengar kata dia seorang guru matapelajaran Bahasa English.

Syukur, kami sampai ke Kampung Air Tempayan setengah jam kemudian. Penduduk kampung menyambut dengan sangat ramah.

Namun kami tidak mampu seramah mereka. Kerana masjid itu sekarang tersergam dihadapan kami. Tentu saja kami terus terbayang-bayang peristiwa yang kejam itu. Orang-orang bersenjata. Das-das tembakan. Tubuh-tubuh yang tumbang. Darah yang bersimbah.

Kejam. Sangat kejam.

Majlis kecil diadakan. Ustaz Kamaruddin memberi tazkirah kepada para balu syuhada’. Sungguh tiada roma kesedihan diwajah mereka. Malah mereka seolah-olah bangga, mampu tersenyum.

Tapi tidak bagi anak-anak yang kini bergelar yatim. 5 orang semuanya. Kami cuba menceriakan mereka. Namun sepertinya tiada apa lagi yang mampu membuatkan mereka riang seperti dulu.

Apa sebenarnya yang berlaku ?

“Berlaku pada 8 Jun, jam 7.50 malam.” Jawab Ustaz Abdul Khadir bin Abdullah. “Tembakan pertama yang mengena salah seorang jemaah adalah selepas sujud kedua rakaat pertama, iaitu sewaktu hendak bangun untuk rakaat kedua..” Khatib masjid tersebut dapat menyebut satu persatu dengan lancar.

Suatu fakta yang dia tak dapat lupa sampai bila-bila.

“Sebelum tembakan mengena para jemaah, tembakan dilepaskn dahulu melalui tingkap bahagian mihrab. Seolah-olah tu tembakan amaran.”

Tingkap itu tinggi. Jadi tidak mengenai sesiapa.

“Namun tak ada jemaah yang berganjak dari solat. Sehinggalah pembunuh-pembunuh tu pergi kebelakang jemaah dan.......” Khatib itu tidak meneruskan kata-katanya, berharap kami faham.

“Jadi semua jenazah hanya terdapat kesan tembakan dibahagian belakang badan dan belakang kepala.. Dan alhamdulillah, kebetulan pada malam itu tiada jemaah wanita dan kanak-kanak, tidak seperti biasanya..”

Sebab berlaku pembunuhan ni ?

Dia tersenyum tawar, tanda tidak pasti. “Tapi sehari sebelum tu, ada orang Siam kena bunuh. Tak jauh dari sini, lebih kurang 15 batu. Jadi ni mungkin kerana nak balas dendam.”

Eh, sehari selepas kejadian pula, ada seorang sami Budha kena tembak.

Mungkin ini suatu usaha untuk mempelagakan masyarakat Islam dan Siam, pendapat seorang sahabat.

Siapa yang buat ?

“Tentera Siam,” jawab Ustaz Abdul Khadir, pasti, tapi suaranya menjadi perlahan, bimbangkan sesuatu. Matanya pula sedikit terbuka lebih luas.

Bagaimana dengan peluru ?

“Peluru yang biasa digunakan tentera dan pasukan Rela, jenis untuk M-16 dan senapang patah – peluru tabur..”

Dan rupa-rupanya kami adalah rombongan dari Malaysia yang keempat, beritahunya bila ditanya tentang bantuan yang sudah diterima.

“Kerajaan Thai beri 200000 bat pada isteri Wan Abdullah, imam masjid.. 500000 bat pada isteri Shori, Penolong Penghulu.. 500000 bat pada isteri Yusri, guru..”

RM 1 sama dengan 10 bat.

* “Ini cerita pasal gambar-gambar orang yang kena tembak waktu tengah sembahyang, yang abang pernah tunjuk tu, ke bang ?” tanya Faiz.

“Pasal apa depa kena bunuh, bang ?” tanya Alif pula.

“Kan abang dah cerita hari tu..” Fitri mengingatkan.

“Tak pa, mai aku cerita pula,” tawar Ismail.


* Insya Allah, gambar-gambar ziarah di Masjid al-Furqan dan nama-nama para syuhada’ akan dipos besok.


Hasil 4 – Syuhada

dari Darul Ummah ke Narathiwat
ziarah ke selatan Thailand pada 10 – 12 Rejab 1430


Khotib Masjid al-Furqan menghulurkan dua helai kertas. Terdapat tulisan-tulisan jawi diatasnya.

Subhanallah, nama-nama para syuhada’ !

Dia tersenyum. “Kami photostat banyak-banyak dan beri kepada semua orang yang menziarahi..”

Jazakallahukhoiron.

Wan Abdullah bin Wan Tih, sang imam, 64.
Shori bin Ibrahim, Timbalan Penghulu, 33.
Yusri bin Darami, guru, 60.
Hasyim bin Latif, 60.
Abdur Razak bin Abdullah, 50.
Haji Yusof bin Muhammad Tahir, 64.
Sulaiman bin Adam, 64.
Ahmad bin Maksin, 67.
Ramli bin Abdullah, 23.
Haji Daud bin Wati, 50.

Sepuluh orang semuanya.

Siapa yang tak cemburu ? Semua orang mahu bertemu Allah swt dalam keadaan tubuh masih dipenuhi darah dek tidak dimandikan semasa didunia.

Di‘sana’ nanti, mereka pasti bangga dengan kesan ‘comot-comot’ darah itu, menayang-nayang kepada semua orang dan kemudian terlihat Rasulullah saw melambai-lambai tangan kepada mereka.

“Mai sini !” panggil baginda, dengan senyuman yang paling manis. Mungkin begitu.

Maksud sebuah sabdaannya : orang mukmin yang mati kerana dizalimi itu syahid !

* “Abang, tentera Islam ada Allah kan ? Habis tentera Thailand ada sape ?” tanya Ahmad, 6 tahun. “Bukan Allah, kan ?”


majlis bertemu para balu syuhada'

siapakah pembela para balu syuhada' ini ?


salah seorang balu syahid dan anaknya

beramah mesra dengan salah seorang mangsa yang terselamat


...................


Harapnya semoga keprihatinan kita kepada saudara-saudara kita ini bukan sekadar bertahan pada hari ini. Itu pun lepas dengar cerita deme ye. Kiranya kita yang jauh ini dan tiada punya upaya untuk membantu mereka secara fizikal, bukanlah alasan untuk memandang sepi perjuangan saudara kita ini. Sentiasa berdoa untuk mereka, sedekahkan Al Fatihah kepada mereka, dan selalulah mohon pertolongan daripada Allah. Sesungguhnya kita mampu menjadi burung pipit di zaman Nabi Ibrahim a.s kala Nabi Allah itu dibakar hidup-hidup.. Insya Allah...












0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting