Friday, July 31, 2009

Pintu Taubat itu Masih Terbuka...


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


Pintu bilik dibuka. Kosong. Tangan mengibas-ngibas baju. Bahang sungguh hari ini.

"Mana pergi semua orang ni?" Pelik. Tak ada orang langsung. Kepala menjenguk ke dalam tandas. Juga kosong. Sesekali terdengar bunyi titisan air dari kepala paip yang tidak ditutup rapat.

Kaki terus berjalan keluar dari perkarangan asrama. Sehingga ke luar pagar juga tiada satu pun kelibat manusia dilihat. Hati mula berdetak kencang. Peluh jernih membasahi seluruh badan.

Sampai di satu kawasan berhampiran pejabat, sayup-sayup terdengar suara namun butirannya tidak jelas. Dari jauh dilihat berduyun-duyun manusia berlari-lari tanpa arah.

Apa dah jadi? Ke mana mereka pergi? Ya Allah kenapa ni?

Bersaksikan mata kepala sendiri, saya seakan-akan menonton satu babak cemas dalam filem perang apabila melihat manusia berlari-lari meminta tolong tanpa arah tujuan dan saya sekadar tercegat di tengah-tengah mereka. Termangu-mangu berfikir tindakan seterusnya. Mereka yang berlari-lari itu bukan orang lain, tetapi kawan-kawan saya, junior-junior saya, senior-senior saya. Ada yang menangis, ada yang meraung-raung minta pertolongan entah dari siapa. Ya Allah.. mungkinkah hari yang kau sebut-sebutkan itu sudah tiba? Mungkinkah ini saatnya?

Saya masih berdiri di celah mereka yang cemas.

Allahuakbar!!

.....

Astaghfirullahalazim..
Mimpi rupanya aku ni..~

Dada berombak kencang. Peluh melekit di dahi. Jam menunjukkan 9.30 malam.

Astaghfirullah... Astaghfirullah.. Astaghfirullah..

T Shirt BIG masih disarung. Oh baru teringat. Pulang dari Baling terus mencari bantal akibat keletihan yang melampau. Dan mimpi tadi...??

.....

Seminggu kemudian...

Sejurus selepas tamat pertandingan aerobik di gimnasium, badan mula dirasakan sesuatu yang tak kena. Tekak menjadi pedih tiba-tiba. Sakitnya hanya Allah yang tahu. Telan air liur dirasakan seperti satu seksa yang amat sangat.

Aduh.. kenapa ni? Baru semalam kecoh berita seorang junior positif H1N1. Nauzubillah..

Mengadu kepada warden dan terus diarahkan ke hospital. Di hospital sesak betul. Kepala semakin berat. Tika itu minda sudah terawang-awang entah ke mana. Separa sedar.

Keputusannya. Fuhh. Tak pernah saya rasa bersyukur sebegini kala dilanda penyakit, selepas doktor mengesahkan sekadar demam panas dan tekak luka, alhamdulillah mampu tersenyum walau masih berada dalam keadaan separuh sedar.

Keesokannya tubuh masih tidak berdaya untuk bangun apatah lagi untuk mengadap MBO, maka MC diambil secara sukahati seolah-olah maktab abah yang punya. Macam mana roomate tinggal, macam tu juga lah keadaan saya setelah pulangnya mereka dari kelas. Sungguh, tak sedar langsung.

Petang - terdengar announcement cuti sampai 5 hb. Kecoh seketika blok. Kala itu suasananya tak ubah seperti dalam tempoh hari. Cuma bezanya saya sekadar mampu mendengar dan terbaring lesu di dalam bilik sendirian.

Otak mula ligat berfikir walau jasad lembik tak bermaya. Mungkinkah telah Allah sampaikan petanda ini melalui mimpi tempoh hari? Mungkinkah itu amaran awal dari Dia untuk kita? Astaghfirullahalazim. Ampunkan kami Ya Allah..

............


Bukan sekali dua saya mengalami mimpi yang bukan sekadar mimpi ini. dan kebanyakannya saya tidak begitu ambil peduli dan sekadar menganggap ianya mainan syaitan dalam tidur mengganggu manusia. Tapi bohong jika saya berkata saya tidak berfikir tentang mimpi-mimpi ini. Cuma biasanya ianya hilang sendiri dari ingatan... Entah ke mana saya sendiri tak bisa untuk menjejakinya.

Dan H1N1 di IPTB. Dengar cerita 5 dari kita disahkan positif ya? Wallahualam. Dan apa rasa kalian? Terfikir mengapa Allah turunkan penyakit ini kepada kita? Mengapa di institut kita?

"Mungkin kerana terlalu banyak kemungkaran dan maksiat di institut kita. Jika Allah nak turunkan bala, Dia tak akan turunkan pada seorang, tetapi kepada semua yang ada di sekelilingnya. Jadi inilah masa yang sesuai untuk kita kembali muhasabah diri kita, dosa apa yang kita lakukan sehingga Allah begini murka kepada kita, dan bertaubatlah kepada Nya seikhlas hati mu sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun...Insya Allah.."

"Ya Allah, sesungguhnya kami amat berdosa kepadamu Ya Allah. Ampunilah dosa-dosa kami Ya Allah.. Jauhkanlah kami dari segala macam penyakit terutamanya H1N1 ini Ya Allah. Kami hanyalah hambamu yang hina yang sering melakukan dosa Ya Allah. Terimalah taubat kami Ya Allah. Sesungguhnya Engkau maha Pengampun lagi Maha Penerima Taubat.."



















0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting