Wednesday, July 08, 2009

Positif - Pentingnya bagi Nuqaba'


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan

sekadar grafik hiasan



"Masam je muka kakak tu. Takut aku nak tanya," si junior menarik muka sambil berbisik pada rakan sebelah.

"Tau tak pe. Macam garang je," tambah si rakan.

Si 'kakak' yang tidak mendengar kata-kata belakang 'adik-adiknya' masih syok meneruskan usrah dengan gayanya yang tersendiri. Serius dan tegas. Sesekali cuba membuat lawak namun tidak mendapat sambutan hangat daripada adik usrahnya. Kalau gelak pun sekadar menjaga hati si 'kakak'. Akhirnya usrah ditamatkan dengan rasa bosan dan si 'adik-adik' sekadar hadir kerana terpaksa.

Hasilnya, lahir generasi usrah yang termangu-mangu dalam halaqah, cukup masa mula panas punggung, jam dibelek beberapa kali. Bila ditanya kenapa datang usrah - sebab semua orang pergi, kalau tak pergi malu lah! Hanya kerana hati mereka tidak berjaya ditawan oleh si 'kakak' naqibah.

Menawan hati Mad'u

Saya bukan naqibah. Tetapi saya percaya saya dan setiap insan yang bernafas di bumi Allah ini adalah khalifah Allah. Khalifah yang amanahnya adalah untuk menjaga bumi Allah dengan menegakkan fikrah Islam syumuliyyah dalam diri manusia seterusnya bersama membina daurah islamiah. Itu amanah Allah kepada KITA.

Namun tak ramai yang sedar akan amanah ini. Ini antara punca kepada permasalahan seseorang itu yang kehilangan arah tuju dalam hidup. Persoalannya mengapa kita hidup? Mengapa Allah jadikan kita, roh kita ini? Mengapa Allah ciptakan bumi yang penuh dengan godaan ini kemudian membangkitkan manusia di Mahsyar kelak? Mengapa Allah membahagikan adanya dosa dan pahala, syurga dan neraka, syaitan dan malaikat, hak dan batil? Mengapa? Pernah terfikirkah kalian akan persoalan ini? Dan ketemu jawapannya?

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.” (Q.S. al-Dzariyat [51] : 56)


Jelas Allah telah memberi jawapan kepada segala persoalan mengapa itu dalam surah ad dzariyat ayat 56. Dan itu matlamat hidup kita sebagai hambaNya.

Namun, dalam usaha menerapkan fikrah di samping memberi kefahaman mengenai mengubudiyyahkan diri kepada Allah dalam diri manusia ini, penggerak dakwah iaitu sang da'ie berperanan paling besar dan jelas sekali kepentingannya sama penting ibarat guru dalam sesebuah sekolah. Jika tiada guru, siapa yang akan menyampaikan ilmu? Jika tiada guru siapa yang akan mendidik anak bangsa kita?

Saya pernah berada dalam kelompok si 'adik-adik' yang menganggap usrah dan kakak naqibah itu sebagai satu rutin harian dalam jadual persekolahan. Saya mengenal usrah seawal usia 13 tahun sewaktu mula-mula menjejakkan kaki ke Sharodz. Dan saya masih ingat naqibah saya ketika itu adalah kak Mufidah Bunyamin. Baik dan manis orangnya. Namun hidayah Allah itu tidak hadir dalam hati saya dan usrah yang saya hadiri hanyalah kerana terpaksa. Entah apa yang saya dapat pun saya tak ingat.

Kini setelah menapak dalam bidang perguruan, bertatih menjadi sang guru, sedikit demi sedikit saya mula menyedari betapa pentingnya usrah itu dan dua kali penting naqibah itu dalam membina generasi Al Ghazali, Salahudin Ayubi, dan Imam Hasan Al Bana!

Berbicara tentang naqib/ah, kalian perlu sedar bahawa kalian merupakan tempat rujukan adik-adik usrah, juga sebagai model yang membawa imej apa yang kalian sampaikan dalam usrah. Berat sebenarnya amanah yang perlu digalas seorang naqib/ah ini.

Sentiasa positif! Itu yang perlu ada dalam diri setiap yang bergelar naqib/ah. Positif tentang keadaan sekelilingnya, positif dengan dirinya, positif dengan permasalahan yang melanda, positif dengan mad'u-mad'unya juga! Dan jangan lupa tonjolkan imej positif itu agar mereka yang melihat kalian akan turut sama menjadi positif. Ya, itu salah satu strategi dakwah. Strategi yang paling mudah tetapi apabila dilakukan secara berterusan dan istiqamah, tidak mustahil akan memberi kesan yang bukan untuk jangka masa yang pendek.

Bukan mudah untuk menjadi positif, lagi-lagi jika kita sendiri sedang bergelut dengan pelbagai masalah. Stress yang keterlaluan sehingga boleh membuatkan fizikal dan mental seseorang itu terjejas. Jadi kalian sendiri boleh nampak betapa pentingnya sikap positif itu, betapa perlunya seseorang itu untuk bersikap positif dan betapa perlunya kita menonjolkan sikap positif itu dengan cara yang cukup mudah - senyum! Mudah sangat.

Secara peribadi, saya sendiri tertarik dengan penceramah/fasilitator/pentazkirah/naqibah/cikgu/pensyarah atau sesiapa sahaja yang suka senyum. Perlakuan yang mudah yang menjadi daya tarikan utama seseorang itu ketika menyampaikan sesuatu. Seakan-akan ada magnet yang memaksa saya untuk tidak memalingkan muka barang sekejap pun. Bila terpejam mata pun rasa rugi yang teramat :))

Jadi mulai dari saat ini, rajin-rajinkan senyum wahai hamba Allah. Senyum itu bukan susah. Orang tengok pun sejuk hati. Berikan first impression yang positif tentang diri anda kepada orang lain dengan senyum. Adik-adik pun tak takut nak bertanya. Tapi jangan pula asyik dok tersenyum sampai dikatakan gila!

*sekadar pandangan dari 'adik-adik' usrah. Tidak bermaksud untuk tujukan pada sesiapa. Harap jangan tersinggung, terasa tak pe :)))



“Jika kamu mahu menjadi seorang yang mempunyai idea, maka hendaklah kamu menjadi seorang yang berpendirian. Sesungguhnya kerosakan kepada idea berlaku, cukup dengan kamu berbelah bagi!” [Abu Tayyib al-Mutanabbi]

















0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting