Wednesday, March 03, 2010

Aku Manusia LUPA


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


"Segala puji hanya padaMu ALLAH, Tuhan bagi semesta alam...
Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang,
Penguasa Hari Pembalasan.."

Snada - Hanya Padamu.

...

Jika 21 tahun lepas, tak pernah saya bayangkan inilah kehidupan yang bakal saya lalui ketika berusia 21 tahun. Sejujurnya saya tak pernah punya cita-cita yang tetap sehingga saya tahu keesokannya saya perlu mendaftar di Institut Perguruan Tuanku Bainun (kini IPG Kampus Tuanku Bainun). Terasa berat hati melepaskan tawaran ke UiTM untuk menyambung pengajian dalam bidang TESL. Berat sungguh memandangkan bidang itu merupakan antara impian dan minat saya. Dan sesungguhnya Allah tahu apa yang terbaik :))

Masih saya ingat, waktu kecil saya bukan seperti kanak-kanak normal lain. Jika kawan-kawan saya berseronok bermain atau menonton kartun di televisyen, saya hanya terperuk di rumah bersama buku cerita atau sekurang-kurangnya surat khabar. Ya kalian boleh bayangkan seorang budak nerd berkaca mata tebal bertocang dua memakai baju kurung lusuh menunggang basikal berlampu dynamo. Tapi itu bukan saya. 

Teringat sewaktu sedang tuisyen bahasa Inggeris di rumah seorang guru kawan sekolah emak. Ketika itu saya baru melangkah ke darjah 3 atau 4.

Teacher : She IS or ARE a girl?
Saya : She IS a girl
Teacher : Ok, how do you know?
Saya : Dalam paper hari ni ada tulis ayat tu. saya baru baca tadi.
Teacher : Bukan. Sebab IS untuk singular, she kan singular. 
Saya : oh T_T

Alam sekolah menengah saya suram. Jujur. Tak berminat untuk bercerita panjang. :)

...

Malam 27 Feb 2010, satu mesej untuk mak dan abah dikirimkan..

"Salam mak, abah. Terima kasih kerana telah membesarkan akak selama 21 tahun. Insya Allah nama Muna 'Izzah yang diberi tak hanya akan menjadi sekadar nama. Ini janji akak. Terima kasih ALLAH kurniakan ibu bapa terhebat untuk diriku"

Air mata mula bergenang. Ya, 21 tahun. Dan Allah masih memberi saya peluang untuk terus menyemai redha NYA untuk hasil dituai di hari KELAK. Masya Allah. Dalam tempoh 21 tahun ini, entah berapa banyak waktu telah saya bazirkan demi melayan kehendak nafsu, melupakan HAKIKAT penciptaan oleh ALLAH. LALAI. Astaghfirullah. Dan Maha Suci Allah, masih mengizinkan saya menghirup udara di bumi ciptaan Nya biarpun kerap kali saya lupa dan kufur atas nikmat yang diberi. Terima Kasih ALLAH.

ESQ Training banyak membuka mata hati saya, yang keras selalunya, keras kerana ego. Ego untuk mengakui lemahnya diri ini sebenarnya. Manusia berjalan dengan angkuh di atas muka bumi ini, dengan sombongnya mengakui segala kejayaan adalah atas usaha manusia itu sendiri. Lupakah kita, yang mengurniakan kebijaksanaan yang kita banggakan itu adalah DIA, Allah yang ESA. Lupakah kita yang menetapkan takdir kejayaan itu adalah DIA, Allah yang KUASA.Dan segala sifat dalam hati kita, yang dipanggil suara hati itu kesemuanya datang daripada DIA, Allah yang MAHA BESAR??

Kita lupa, kita bukan siapa-siapa. Kita lupa satu waktu dahulu, roh kita pernah membuat perjanjian dengan ALLAH. [QS Al A'raf 172] bahawa TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH. Kita lupa Allah berkuasa untuk menarik nikmat yang dikurniakan bila-bila masa sahaja DIA nak. Kita lupa kita hanyalah makhluk yang tercipta daripada setitis air yang hina, malahan kita SOMBONG dengan ALLAH. Kita sombong untuk mensyukuri nikmat Nya. Kita sombong untuk mengakui kelemahan diri kita. Kita sombong untuk beribadat kepada Nya!! Astaghfirullah. Ampunkan kami Ya Allah. Sanggup kita melakukan maksiat di atas bumi Allah ini.. Astaghfirullah..

Terasa seperti saya baru lahir ke dunia.  Semoga Allah menetapkan hati ini dalam agama Nya.. Allah.. :')













0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting