Tuesday, April 28, 2009

Mengejar Pelangi di Darul Ummah


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


*background song* - No promises [shayne wyard]
komen - tak best langsung lagu ni.

---------------------------------------------------------------------------------------------------



Alhamdulillah. Sekali lagi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T atas hidayah dan taufiq yang dikurniakan yang mendorong kekuatan langkah dipanjangkan ke Darul Ummah [dulunya dikenali sebagai Baitul Ummah] di Kampung Tok Bedu di Tasik Gelugor PP pada 24 April lepas (Jumaat).

Sebelum memulakan catatan perjalanan yang lebih panjang, hamba yang kerdil ini ingin memohon beribu kemaafan daripada saudara Mahzan atas kelewatan memaklumkan akan rancangan ke Darul Ummah ini. Afwan, ana punya daya ingatan yang lemah. *dah nampak adik-adik D.U je* :)

Perancangan untuk melawat Darul Ummah sudah lama terdetik di hati semenjak mula-mula Anis bercerita mengenainya. Namun sekali lagi alasan kesibukan menjadi umpama bonggol di jalanan, bukan tak sampai, cuma agak lewat.

"Budak-budak suka kalau cerita pasal bintang, langit, dan apa je yang berkaitan dengan alam semesta. Lepas tu, kaitkan dengan kebesaran Allah"

Kata-kata abg Salman mencetuskan idea untuk menyediakan modul untuk adik-adik D.U. Modul disusun dalam masa sehari setengah dengan harapan dapat dihadami dalam masa sehari program.

Lebih kurang jam 3 petang, delegasi yang terdiri daripada sebijik kereta dan sebijik motor bertolak dari maktab tercinta berbekalkan kekuatan dan semangat oleh Nya.

Isi Kereta : Driver -- Ween
Mujahidah 1 : Attiq
Mujahidah 2 : Azie
Mujahidah 3 : Adeq
Mujahidah 4 : Muna

Motor : Anis dan Hana

Perjalanan cuma mengambil masa lebih kurang 20 minit. Tak jauh pun maktab dengan Gelugor rupanya.Oh ya. Darul Ummah ni dekat je dengan STAIL. [baru tahu] :)

Sampai sahaja di D.U, debaran hati ini mula menggila kala melihat penghuni D.U yang semuanya adalah putera di mana sudah tertentu suasananya berbeza dengan Abu Nur yang penghuninya merupakan semua puteri! *agak menggeletar jugak la 1st time masuk D.U*

"Insya Allah. Ikhlaskan niat Lillahitaala, dengan izin Nya, semua akan berjalan lancar! Hayati "Erti Hidup pada Memberi"!!

Kala kaki-kaki ruhul jihad ini melangkah ke dalam Darul Ummah, dapat dirasakan aura bi'ah yang sihat mendamaikan suasana antara mereka. Kehadiran disambut dengan senyuman, penuh ikhlas menenangkan jiwa. Senyuman yang terkandung seribu pengharapan dari kami, siapa tahu, di sebalik senyuman ikhlas mereka terkandung bermacam pahit getir hidup yang hanya mereka dapat rasai... Jika kita berada di tempat mereka, masih mampu tersenyum kah kita?




Putera-putera D.U dihimpunkan di ruang tamu hadapan. 18 orang kesemuanya. Dan majoritinya berumur 7-12 tahun. [time tengah nakal ni.huhu]

Abg Salman membuka bicara petang itu dengan memperkenalkan putera-putera kesayangannya sepintas lalu. Boleh la nak ingat sikit-sikit. Insya Allah mai lagi sekali boleh hapal dah nama semua..huhu.

Saya tertarik untuk quote kata-kata abg Salman yang menyentuh hati saya..

"Ana ibarat abang kepada mereka ni. Jika telinga berdaki, ana tolong bersihkan, jika belakang gatal, ana tolong garukan. Ana nak mintak tolong satu, tolong jangan bawa lari mereka, hati ana ada dekat mereka..." -- Insya Allah.



Putera-putera itu ditugaskan abg Salman untuk mencatat nama dan tanda tangan kami. Riuh dibuatnya. 18 orang mai tanya, 18 kali dok ulang nama. Nama penuh pulak tu.. huhu

Program petang itu dimulakan dengan ta'aruf. Mereka dibahagikan kepada 3 group. Makanya, setiap group ada 2 kakak. Saya dan Adeq 1 group, Attiq dan Ween, Azie dan Hana. *Anis sebagai mandor memerhati dari jauh..huhu*

Kami memulakan ta'aruf dengan bermain game. Game yang mudah. Sesuai dengan usia mereka. Setiap seorang daripada mereka diberi satu nama dan mereka dikehendaki melukis wajah nama yang mereka dapat. Tak kisah apa sahaja bentuk lukisan -- asalkan menggambarkan wajah rakan mereka itu. Kemudian mereka diminta memberi gambaran tentang rakan mereka, bukan dari segi fizikal. Contoh : hobi, makanan kegemaran etc..etc.. Akhir sekali mereka perlu menulis "Saya Sayang ___" dan saling bermaafan antara satu sama lain.

Objektif : Menyemai rasa sayang terhadap adik beradik & kawan-kawan. Mendidik hati menjadi pemaaf. Mengukuhkan ukhuwwah yang terbina. Explore kreativiti mereka.





Usai sesi ta'aruf, program ditangguhkan demi memberi laluan kepada solat asar dan minum petang. Memandangkan Darul Ummah merupakan kediaman putera, adalah amat tidak manis bagi kami kaum Muslimat untuk menumpang solat di situ. Maka kami bertujuh bergerak ke surau berdekatan untuk menunaikan kewajipan kami sebagai hamba-Nya.

Lebih kurang jam 5 petang, sesudah menunaikan solat Asar, kami kembali ke Darul Ummah demi menyempurnakan misi yang belum selesai.

Program "Meneroka Alam Ciptaan Allah" disambung semula. Mengikut perancangan awal, putera-putera D.U perlu di bahagikan dalam beberapa kumpulan memandangkan ketiadaan LCD untuk memaparkan video. Namun setelah berbincang, kami mengambil kata sepakat untuk mengumpulkan mereka dalam kumpulan besar demi menjimatkan masa yang semakin suntuk.


Entah apa semangat Hang Li Po dalam diri ini tiba tiba dengan rela menjadi PIC untuk "talk" dan video ni. huhu.. *semua ku lakukan demi adik-adik tersayang*

Walaupun preparation untuk bercakap mengenai sistem suria dan alam ciptaan Allah ini tidak dirasakan lengkap, namun alhamdulillah, mereka seakan akan mengerti apa yang kak Muna mereka nak sampaikan sebenarnya.



*Saya sendiri belum punya kekuatan untuk menghadam ilmu astronomi ini. Sekadar mampu berkongsi apa yang ada di lubuk minda yang diselit dengan sedikit kesedaran*


Mengajar sambil bercerita kepada mereka adalah tidak susah bagi saya. Mereka punya semangat dan rasa ingin tahu yang tinggi yang membuatkan diri ini menjadi lebih bersemangat untuk memberi!

Hasil daripada pemerhatian kami dapat saya ringkaskan bahawa putera-putera Darul Ummah punya kebolehan untuk diasah lagi. Mereka punya kekuatan yang jarang dimiliki oleh kita sendiri yang kononnya punya segala-galanya berbanding dengan mereka yang dambakan kasih dan perhatian. Nak tahu! Nak belajar! Syukur mereka punya hati yang berkehendakkan ilmu.

Matahari, Utarid, Zuhrah dan Bumi! Oh hanya 3 planet sahaja yang sempat diceritakan kepada mereka. Masa sungguh dirasakan singkat dan amat mencemburui kami.




Sebelum mengakhiri program petang itu, Anis saya minta untuk membuat kesimpulan dan rumusan mengenai apa yang telah dipelajari pada hari itu. Kami memperdengarkan dan mengajar mereka lagu Menuju Wawasan - Suara Firdaus kepada adik-adik.

KLIK
untuk download Menuju Wawasan - Suara Firdaus



Minum petang dijamu. Dan selepas bersembang sebentar bersama Abg Salman, kami bersiap siap untuk pulang. "Kami bukan bersiap untuk pulang, kami bersiap untuk datang lagi!" :)








----------------------------------------------------------------------------------------------

"Adik-adik paling senang ingat nama enti..."

"Utarid kirim salam"

Oh. Saya sangat merindui adik adik saya di Abu Nur dan Darul Ummah...


dan saya juga merindui mereka.....



Jiwa Raga Saya. I heart them mucho mucho!!



















2 dah komen wuu~:

s k ! e y n on 9:12 PM said...

sangat kagum ngn korang.. nak join boleh.. itu pun kalo boleh.. huhuhu

Muna 'Izzah on 12:45 AM said...

kak skieyn..insya allah.. kalau diizinkan Nya, boleh je... sama-sama mohon kekuatan dri Nya.. ada rezeki nak pgi, kitorg ajk kak skieyn!! huhu

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting