Tuesday, May 12, 2009

Jangan Berehat!!!



بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan




"Berjuang itu pahit, Tapi Syurga itu Manis!"


Minggu tanpa rehat. Hati berbisik letih. Letih. Letih. Esok paper Gerko. Ouh. Hati yang berbisik itu sekadar pengganggu. Roh Jihad itu tak pernah berehat, kawan-kawanku!!! Usah dibiarkan rasa letih menguasai minda dan jasad kita. Jangan pernah berhenti memberi.. Jangan pernah berehat dari berjuang.. Jangan pernah berhenti berfikir tentang ad Din!!!

Sejak akhir akhir ini otak saya seakan akan beku. Beku dengan ilham. Sungguh. Diri ini kekeringan idea untuk melakukan segala galanya apatah lagi menulis. Entah kenapa emosi menjadi semakin tidak stabil. Apakah aku semakin jauh dariNya... :'( Nauzubillah....

Berbicara dengan seorang teman ini sentiasa membuatkan saya berfikir. Berfikir tentang kata katanya yang biasanya penuh pengertian biarpun isu yang dibincangkan jika dibicarakan secara kasar hanyalah sekadar isu yang remeh, namun ketelitian beliau menganalisis sesuatu isu dan menjelaskan secara terperinci kerap kali mengajak saya untuk berfikir bersama.

"Dakwah bukan untuk orang manja. Jangan selalu mengalirkan air mata jika terlalu sedih sekalipun"

Ya. Dakwah bukan untuk orang manja. Dalam kerja berdakwah ini, usah terlalu impikan keselesaan, kesantaian mahupun kerja yang rileks.

"Berkorban dan terkorban" itu lah dakwah. Kerap kali kita diundang rasa ralat kiranya berlaku sesuatu keadaan yang menghendaki kita untuk berkorban, namun jika pengorbanan itu adalah demi menegakkan Islam dan di jalan yang diredhai Nya, usah sesekali timbul rasa ralat itu.. kerana sudah Allah janjikan nimat dan kurnia yang paling besar seperti dalam surah Al Anfal

"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa)- mu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar.” (Al-Anfal: 29)"

Hai Roh Jihad sekalian,
Pegang lah pada janji Allah itu, dengan izin nya, kita akan terus bertahan dalam barisan perjuangan ini kerana perjuangan dan pengorbanan yang berat ini lah kunci untuk mendapatkan syurga Allah... Siapa tak nak syurga???

Kalau kita tengok pejuang-pejuang terdahulu sebelum kita, mereka punya semangat juang yang begitu tinggi, begitu hebat... Ini kerana mereka berpegang pada satu kepercayaan bahawa semakin berat perjuangan ini, semakin besar janji Allah S.W.T. Hasil kesetiaan mereka itulah yang menjadikan mereka terus berjuang tanpa kenal erti berehat dan penat dan mereka tidak pernah menyalahi janji Nya... Apatah lagi untuk merubah janji kepada Nya... Subhanallah.. Saya nak jadi macam ni!!!

Pernah seorang pejuang Palestina yang telah berlama-lama meninggalkan kampung halaman dan keluarganya untuk membuat mencari dukungan dunia dan dana diwawancarai. “Apa yang membuat Anda dapat berlama-lama meninggalkan keluarga dan kampung halaman?” Jawabnya, kerana perjuangan. Dan, dengan perjuangan itu kemuliaan hidup mereka lebih berarti untuk masa depan bangsa dan tanah airnya. “Kalau bukan karena dakwah dan perjuangan, kami pun mungkin tidak akan dapat bertahan,” ungkapnya.


Hai Roh Jihad..
Kalau nak dibandingkan perjuangan kita sekarang dengan perjuangan pejuang terdahulu amatlah tidak seberapa. Kita beruntung kerana dilahirkan dengan penuh kemewahan, ilmu datang mencari kita, tidak perlu bersusah payah mencari ilmu baru. Pengorbanan kita tidak sehebat mereka yang teruk diuji dengan penderaan fizikal dan mental!! Kita?? Baru diuji dengan ujian yang paling kecil, sudah mengeluh... Putus asa... Letih... Astaghfirullah...

Sesungguhnya kesabaran itu adalah kuda-kuda pertahanan orang berjuang. Bersabarlah dan jangan pernah putus asa untuk bersabar kerana Allah sayangkan kita. Selangkah kita padanya.. Seribu langkah Nya kepada kita.

Jadi sahabat sekalian, harus diingat dakwah bukan untuk orang manja... Mudah berputus asa tidak ada dalam diri seorang pejuang!! Ingat! Jangan jadi generasi yang hilang dalam sejarah dakwah, tapi jadilah generasi yang akan menyemai dakwah menjadi subur!! Allah bersama kita!!


Sunnah Orang Berjuang

Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid memburu syahid

Dibuang dia berkelana
Dipenjara dia uzlah dibunuh syahid
Namun jiwa tetap mara menuju cita
Membara demi Allah dan Rasulnya

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang tegang silih berganti
Inilah sunnah, orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa airmata
Siangnya bagaikan singa dirimba
Memerah keringat, meluah tenaga

Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua pasti terjadi
tunggulah syahid
Atau menang...

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang tegang silih berganti
Inilah sunnah, orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa airmata
Siangnya bagaikan singa dirimba
Memerah keringat, meluah tenaga

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua pasti terjadi
tunggulah syahid
Atau menang...

Allahuakbar!!!
HAYYA Alal FALAH...
Allahuakbar Allahuakbar..
Lailahailallah...







1 dah komen wuu~:

attiq said...

dakwah bkn tuk org yg manja..

buktikannya sahabatku..

sama2 kita buktika.
Allahuakbar !!

allahumma la sahla illa maja'altahu sahla
wa antataj'alil khuzna iza syi'ta sahla..

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting