Thursday, May 14, 2009

Usah Malu Amal Islam.


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan



"Yelah. Kita bukan ustaz.. Sapa nak kawan dengan kita. Depa nak kawan dengan ustaz ustaz je." Bebel seorang pembebel.

Apakah?

"Bangun pagi pagi buta, solat. Tersengguk sengguk sembahyang. ........ Tak boleh la nak bersuka ria bergurau senda sikit" sambungnya lagi.

Berderau darah mendengar karutan sang pembebel yang layaknya bergelar seorang bapa itu. Nasib baik muka memang dah sedia terbakar, jadi agak tidak ketara jugak la yang saya sedang malu dan marah ketika itu!

"yeah!! Sempoi laaa.." sahut peserta lain disambut gelak ketawa riang mereka atas sebab kesantaian dan kesempoian si pembebel.

Mata dikerling ke arah sahabat seperjuangan. Geleng kepala.

Si pembebel masih dengan gembira meneruskan 'tazkirah' nya pada petang itu.

"sedangkan binatang pun ada nafsu..apa lagi manusia.." katanya disambut gelak kecil sebahagian yang setia mendengar.

Oh alahai dunia.

Panas telinga ni mendengar kata-kata dari seseorang yang sepatutnya dihormati sebagai guru. Sakit hati ni mendengar kalam seseorang yang bangga mengaku menjadi umat Islam.

Dunia akhir zaman. Bila sang guru yang diamanahkan untuk memandu arah anak didiknya yang teraba raba dalam gelap, yang layaknya menjadi idola pada sang mujahid muda - kini turut serta menempelak sebilangan kecil mereka yang megah menjulang Ad-Din di bumi tua Allah ini. Subhanallah.

Ke mana hilangnya 'murabbi' itu?
Ke mana hilangnya 'mursyid' itu?

Jadi tidak perlu risau kiranya satu hari anak-anak kita tanpa secubit rasa dosa malahan dengan bangga bersatu menempelak agama Islam yang dicintai. Tak ada apa nak dirisaukan kiranya satu hari nanti Islam tidak lebih daripada sekadar perkataan yang tertulis di borang-borang permohonan ke institut pengajian!

Jangan jadi munafik!


"Aku ingin berpesan kepada temanku yang ingin dan sudah menjadi ahli politik supaya jangan jadi munafik. Jangan menindas orang lain, merosakkan masyarakat dan kemudian berbicara soal pemulihan masyarakat" - Suara -Suara Terpendam. MS Anuar Mahmod


Membaca sepintas lalu pesanan abang nuar mungkin agak keras zahirnya namun saya suka untuk mengajak kalian untuk menghayati pesanan beliau. Jangan jadi munafik! Pesanan yang bukan ditujukan semata-mata untuk mereka yang ingin berkecimpung dalam dunia politik, luaskan skop itu -- pesanan untuk bakal, sedang atau anda yang telah menjadi guru!

Jangan jadi munafik bila kita pulun penuh semangat mendidik anak bangsa di sekolah-sekolah rendah mahupun menengah - kononnya untuk mendidik menjadi warganegara yang bakal menyumbang kepada agama, bangsa dan negara TAPI usai mengajar, berjalan penuh gaya ke tandas, seluk poket -- hisap rokok! Pulang ke kelas, kembali mendidik SIVIK!

Rakan seangkatan


Normal la tu!

Terketar ketar tangan menunggu giliran. Hati yang berdebar tak payah cerita la. Pentazkirah pertama sudah hampir menghabiskan ayat-ayat terakhirnya. Ya Allah. Semoga terkesan dalam hati-hati muda ini. Amin.

Mic dihulurkan. Bismillah.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

"Emosi betul! tergelak-gelak Ustaz dengar kau tau?"
"Aku tak faham, kenapa mesti ada pokok kelapa sawit tengah padang pasir?" [silap lah!! huhu]
"Sejak bila jadi ustazah ni? berdarah hidung aku tadi"

Maafkan ana kiranya kata kata ana punya rasa seperti cabai melaka. Ana buat seikhlas hati demi melihat kita berdiri sebaris dalam perjuangan ini. Ana juga insan yang hina dan dhaif. Mengharapkan redhaNya matlamat utama perjuangan hidup ini.

"Kalau bukan kita siapa lagi? Kalau bukan sekarang bila lagi?"


Wallahualam.










0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting