Saturday, June 27, 2009

Pencerahan Itu Bermula Dengan Fikir!


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


Pernahkah anda mengalami situasi di mana anda sedang berfikir tentang sesuatu, yang pasti sesuatu yang anda fikirkan itu sentiasa bermain di minda anda bukan dalam jangka masa yang pendek, dan untuk menambah unsur dramatik, segala-segala yang berlaku di sekeliling anda punya kaitan dengan apa yang anda sedang fikirkan? Sebagai contoh anda sedang berfikir tentang patriotik dan patriotisme dan tiba-tiba pensyarah anda masuk ke kelas berbincang tentang tajuk itu. Laman web yang anda singgah juga berdiskusi tentang tajuk yang sama.

Apakah ianya satu kebetulan? Ataupun ia merupakan satu petanda atau petunjuk untuk anda mengkaji perkara itu dengan lebih serius? Atau lebih mesra dikenali sebagai ilham. Ilham yang dikurniakan oleh Allah kepada hambanya untuk menyuruhnya berfikir tentang sesuatu.

Saya sentiasa berada dalam keadaan ini.

Satu masa dahulu otak saya tidak berhenti untuk berfikir tentang purpose of life atau matlamat hidup. Entah mengapa setiap detik yang saya lalui ketika itu bersalingkait dengan apa yang sedang saya fikirkan. Aneh tapi tak pelik. Dalam hal ini, pada mulanya saya menganggap mungkin kerana saya terlalu memikirkan tentang hal itu, jadi segala yang berlaku di sekeliling saya ditafsirkan oleh otak saya melalui perspektif subjek yang sedang ligat bermain di minda ketika itu. Namun setelah berfikir dengan lebih mendalam, saya mula menerima anggapan bahawa Allah mengurniakan ilham kepada saya untuk terus berfikir tentang hal sedemikian dan ia mungkin menjadi wasilah kepada proses pencerahan mengenai ilmu itu sekaligus menjernihkan segala kekeruhan di samping saya tidak memanjakan otak saya dari terus beku tanpa berfikir.

Otak yang manja.

"Ah. Susah sangat subjek ni. Malas aku nak fikir.."

"Tak payah susah-susah fikir.. Fikir yang simple-simple je.."

Dialog di atas kerap kali saya (dan mungkin anda juga) dengar. Di dalam kelas mahupun ketika sedang merayau-rayau di kedai buku. Tiap kali saya mendengar kata-kata seperti ini, hati saya mula mengeluh dan otak saya menjadi lebih gusar.

Malas untuk berfikir merupakan satu masalah cukup besar dan bahaya yang sebenarnya merupakan faktor utama penjajahan minda dalam masyarakat atau minda yang telah disekularkan. Ilmu yang diterima - ditelan bulat-bulat tanpa memikirkan sumber ilmu tersebut, kesahihan ilmu itu, nas-nas dan dalil-dalil yang menyokong ilmu itu - semua ini ditolak ke tepi dengan alasan, tak payah susah-susah fikir, orang dah bagi, terima je lah. Hal ini sama seumpama anda ke kedai makan yang menjual pelbagai jenis makanan dan mengambil segala jenis makanan yang dihidangkan tanpa memeriksa halal atau haram makanan itu, kebersihan kawasan itu dan kaedah memasak makanan itu - dengan alasan rezeki depan mata, ambil je! entah babi entah anjing yang dihidangkan, kita suap, telan, tanpa kira ianya jadi darah daging kita sampai mati.

Berfikir itu merupakan satu proses yang menggabungkan elemen-elemen yang saling berkait dalam otak kita. Pastinya jika kita berhadapan dengan satu situasi, otak kita secara automatiknya mula bertindak untuk mencari penyelesaian dan jawapan. Namun, semasa proses inilah akan menguji tahap pemikiran seseorang itu.

Satu ketika sedang saudara Wan Fayhsal dalam slotnya menyentuh soal Minda Tertawan - Captive Mind, saya terfikir - apakah manusia ini sebenarnya berfikir tentang benda yang sama? Cuma yang membezakan adalah keseriusan dalam berfikir dan bagaimana individu itu berusaha mencari penyelesaian.

Saya pasti manusia sebenarnya berfikir tentang benda yang sama ya'ni ilmu. Dan memang itu tujuan manusia dikurniakan akal fikiran - untuk berfikir. Minda dan akal manusia ini tidak akan berupaya untuk berfikir tentang perihal hal-hal metafizik seperti alam roh, alam rahim, alam akhirat, Tuhan, malaikat dan sebagainya. Sekadar mendapat bayangan melalui Al Quran, Sunnah dan Hadis. Tetapi untuk berfikir yang menjangkaui batas fikiran manusia yang telah ditetapkan, tidak ada mana-mana manusia pun yang berjaya membuktikan hal ini.

Berfikir mencari penyelesaian - menguji minda seseorang, sama ada individu itu mampu atau tidak untuk berfikir secara kritis, kreatif atau kedua-duanya.

Kemahiran berfikir kritis ialah kebolehan untuk menilai kemunasabahan sesuatu idea. Dalam pemikiran kritis, proses mentaksir sesuatu idea adalah berdasarkan bukti. Pemikiran kritis biasanya melibatkan proses analisis dan penilaian idea, data atau maklumat untuk kefahaman yang jelas, kukuh dan bermakna untuk meningkatkan kemahiran kritis seseorang, kemahiran mengutarakan penyoalan dan kemahiran menaakul adalah penting.

Pemikiran kreatif melibatkan kemahiran memperluaskan serta mengembangkan daya imaginasi, inovasi dan kreativiti pelajar supaya mendapatkan idea-idea yang banyak, pelbagai dan baru. Untuk menjanakan idea-idea baru, pemikiran kreatif adalah amat sesuai. Pelajar yang berfikiran kreatif, biasanya boleh meramalkan,menghubungkaitkan, membuat gambaran mental, menganalogikan, membuat hipotesis,membuat inferens, mengitlak dan merekacipta. Beberapa aspek tentang pemikiran kreatif perlu diambilkira iaitu idea atau produk yang dicipta, proses mencipta, orang yang mencipta dan suasana yang kondusif untuk pemikiran kreatif. Pemikiran kreatif membolehkan pelajar-pelajar membuat perubahan dalam idea-idea yang lama. Nilaipemikiran kreatif terletak kepada sifatnya yang mendorong seseorang kepada kepelbagaian dan seterusnya kepada keputusan yang lebih berkualiti.

Namun apa yang membezakan tahap pemikiran seseorang itu atau cara berfikir seseorang itu adalah ilmu. Dan atas sebab ini jugalah, mengapa ilmu itu perlu sentiasa dicari - untuk menjamin pemikiran yang kreatif dan kritis dan keluar dari belenggu penjajahan minda oleh Barat. Keluar dari kepompong pemikiran orientalis Barat yang diwarisi turun temurun melalui sistem pendidikan. Apakah kita sedar bahawa silibus yang disediakan sistem pendidikan kita lebih berkiblatkan Barat berbanding mencedok ilmu-ilmu cendekiawan Islam dan ilmuwan kita sendiri?

Proses pencerahan ilmu itu tidak berlaku dalam tempoh yang singkat. Seolah-olah magis yang datang memberi gambaran yang sebenar tentang sesuatu perkara. Ia memerlukan pemikiran yang berat dan serius, serta komited dalam mencerahkan kekeruhan dan juga minda yang terbuka. Jangan memilih buku atau kitab. Kalau buku atau kitab itu lebih terarah kepada manhaj salafiy - ditolak mentah mentah. Jika buku itu ditulis oleh orang putih, tak nak. Jangan! Perlu bukakan minda untuk membaca dan membuat rujukan daripada pelbagai sumber kemudian bandingbezakan dan seterusnya buat penilaian berdasarkan rujukan. Melalui kaedah ini proses pencerahan akan lebih jelas dengan rujukan yang sahih.

Jadi, di sini saya tak akan jemu untuk menyeru sahabat/biah sekalian untuk terus berfikir, dan sahut cabaran untuk berhenti membaca bahan bacaan yang ringan-ringan. Tiba masa untuk kalian mula membaca kitab-kitab karya cendekiawan yang boleh membantu mematangkan minda dan fikiran. Semuanya terletak di tangan anda. Jangan sibuk laungkan hentikan PPSMI tapi bila diminta berhujah untuk pertahankannya, pakat sorok di belakang! Jangan kita sibuk bila orang haramkan SIS, kita pun berapi-api minta haramkan SIS, tapi bila diminta luahkan pandangan, tertunduk sebab tak ada hujah!

Ingatlah

"Fikirkan tentang dirimu. Jika satu bangsa telah mula berfikir, tidak ada satu kekuatan pun yang boleh menghentikannya -Voltaire"



suarahati : masih dalam mood teruja bila berpeluang mendengar diskusi daripada sosialis kanan inspirasi saya dalam tajuk University and Captive Mind. Segala pengisian akan dikongsi dalam entry akan datang. :)))














2 dah komen wuu~:

Annair on 11:43 PM said...

Salam..weh skrg ni aq mngalami keadaan tu..gini..baru jr ari tu ade org tegur aq suh bace buku2 yg berat2 skit..nak jd cite,due tige ari ni aq asyik pkir pasal tu je la...x sngka plak kali ni posting ko cite pasal ni..hihi..

Muna 'Izzah Md Isa on 12:30 AM said...

see..

apakah masih sekadar kebetulan?

fikir2 kanlah..

heheh.

petunjuk ne zue....

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting