Friday, October 09, 2009

Baik, Saya Pulang!


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


"Flight Mak 22hb. KT 8. Kenduri Insya Allah 18hb".

Mesej yang diterima dari mak beberapa hari lepas menjadikan diri saya dalam dilema. Dilema antara dua - orang yang tersayang atau jalan yang saya sayang.

Kelu lidah hati untuk memberi alasan lagi bila si emak benar-benar meluahkan perlunya anak lagi-lagi si perempuan sulung untuk bersamanya saat akhir sebelum menuju ke tanah suci.
Sedar akan tanggungjawab sebagai yang 'sulung', juga sedar akan tanggungjawab pada mereka nun di atas sana yang rindukan laungan kalimah syahadah, tapi sedarkah saya pada yang perlu diberi keutamaan?

Di sini saya diuji lagi. Ada suara bilang, untuk apa lagi berfikir, tentu sahaja pergi kepada ibumu. Tidak kurang juga yang meminta untuk memujuk si ibu untuk memahami tugas ini.

" Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan amal soleh dan berkata aku adalah daripada orang-orang yang menyerah diri(muslimin)". Al - Fussilat: 33

Dakwah Itu Luas.

Selalu saya tekankan kepada sahabat-sahabat dan adik-adik CARE, jalan dakwah itu luas, tidak jumud apa lagi sempit. Cabang uslubnya boleh jadi dengan alam sekitar, seperti mana tujuan asal penubuhan CARE sendiri. Alhamdulillah, CARE kini mula bernafas baru beberapa hari, dengan wajah baru, medium baru, moga kami semua istiqamah dalam perjuangan sebagai khalifah Allah ini.

Walaupun dakwah secara langsung dan berdepan dengan mad’u dan masyarakat adalah satu sunnah terbaik, masih lagi ada cabang-cabang dakwah yang boleh dilaksanakan mengikut kemampuan. Jika hanya mampu berdakwah bil katabah atau bil hal, teruskan asal dengan niat itu dipasang kerana Allah. Dakwah bil katabah misalnya, menggunakan perantaraan blog mahupun rangkaian sosial yang kian tumbuh satu demi satu dalam penyeruan kepada pengabdian kepada Allah.

Skop perbicaraan dakwah ini terlalu luas untuk dibincangkan. Saya sendiri masih punya naik turunnya dalam perjuangan ini. Ya Allah, tetapkanlah hati aku dalam mentaati Mu.. Amin Ya rabbal Alamin.

...

Mak, saya akan pulang. Dengan izin Nya. Utamakan yang utama. Dan keluarga bagi saya lebih aula' dari segala-galanya. Tapi jalan ini tidak akan pernah berhenti.....























2 dah komen wuu~:

skieyn on 5:52 PM said...

keputusan yang bijak

ibu 3 kali penting dr bapa
maknanya
ibu berganda lebih penting dr segala..

semoga pmergian ibu muna ke tanah memberkati perjuangan muna disini..

Muna 'Izzah Md Isa on 8:51 PM said...

thanks kak..

ouh.ayat2 terakhir sungguh mberi smangat. membuat saya tdak berpaling lagi ke blakang.

thanks sgt2..

:)

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting