Thursday, October 15, 2009

Bulan Bahasa Kebangsaan - Misi dan Realiti


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan




Abdullah Munsyi pada tahun 1882 mengenai mentaliti bangsa Melayu terhadap bahasa mereka sendiri:

"Adalah suatu hairan lagi tercengang aku sebab melihat dan memikirkan hal orang Melayu ini belum sedar akan dirinya, dia tinggal dalam bodohnya itu oleh sebab ia tiada mahu belajar bahasanya sendiri dan tiada mahu menaruh tempat belajar bahasanya, maka mustahil pada akal adakah orang yang tiada belajar itu boleh menjadi pandai dengan sendirinya. Bukankah segala bangsa di dunia ini masing-masing ada belajar bahasanya?”


Hampir separuh melangkah masuk ke bulan Oktober. Gemar benar saya dengan bulan ini, mungkin kerana dua angka sifar dan satu itu yang menampakkan kita menghampiri penutup untuk tahun 2009. Tahun demi tahun, berganti tak pernah henti, namun sebanyak manakah amalan dan ibadah kita yang masih boleh dibawa ke akhirat kelak? Cukup banyak kah untuk menjawab soalan-soalan yang bakal ditanya? Mari muhasabah kembali.

Oktober bulan Bahasa Kebangsaan.

Saya pun baru tahu. Salahkan saya yang tak membaca akhbar. Salahkan saya yang suka salahkan masa tiada. Hairan. Manusia tidak pernah rasa cukup sedangkan Hukum Allah itu adalah fitrah. Manusia memang tidak reti bersyukur.

"Bahasa itu bebas nilai" - kata Abang Nizam Mahsyar dalam ASAK lepas.

Bebas nilai yang saya faham adalah maksudnya neutral. Kefahaman terhadap nilai bahasa itu bergantung kepada siapa dan bagaimana dia memanfaatkan nilai-nilai bahasa itu.

Ilmu itu bebas nilai. bergantung siapa yang memanfaatkannya, jika yang memanfaatkan adalah kelompok orang-orang yang bermental seperti atau penerus cita-cita dan ideologi Adolf Hitler maka mungkin ilmu pengetahuan bisa menjadi bencana bagi dunia dan umat manusia.

Tapi jika ilmu pengetahuan dikuasai dan dimanfaatkan oleh kelompok orang yang bermental Nabi atau para penerus ajaran dan kearifan para Nabi maka ilmu pengetahuan akan menjadi sumber dari segala sumber kemajuan peradaban dan kesejahteraan umat manusia.

Bahasa adalah subjek yang sangat akrab dengan nilai-nilai ketamadunan sesuatu bangsa. ¨Bahasa jiwa bangsa¨ itu adalah peribahasa yang betul—dengan syarat difahami dalam konteks yang juga betul.

Terbaca tentang tesis Syed Naquib Al Attas - Islam dalam Sejarah Kebudayaan Melayu. Bahasa Melayu, menurut al-Attas, adalah bahasa yang sarat nilai-nilai Islamnya.

Berfikir sekali dua. Jika berfikir cara saya, tidak saya nampak di mana 'kesaratan' nilai-nilai Islam dalam Bahasa Melayu. Kali kedua. Berfikir secara Syed Naquib Al Attas dan ketemu jawapannya biarpun tesis itu boleh disanggah dengan beberapa data baru yang menunjukkan kelemahannya kini.

Namun, sekurang-kurangnya dalam konteks makna bahasa Melayu-Islam, tesis ini masih boleh dipertahankan lagi. Tesis inilah yang membebaskan jiwa abdi serta minda tertawan dalam kalangan bangsa Melayu, setelah berabad terjajah. Misalnya, yang paling popular ialah perbezaan makna ¨keadilan¨ yang cuba disesuaikan dengan ¨justice.¨ Ternyata, dalam takrifnya yang seni, masing-masing adalah mewakili suatu kosmologi makna yang berbeza!

Keadilan atau adil itu maksudnya dalam Islam adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Justice mengikut Barat maksudnya kesamaan, equality. Beza bukan? Dalam Islam, justice is not equality.


Usaha 'membulankan' bahasa harusnya dipandang lebih analitikal oleh semua pencinta atau pembenci bahasa. Tampaknya seperti laungan momokan cintakan bahasa oleh Timbalan PM kita tak berapa nak menjadi bila konsep kasarnya sudah betul, mottonya sudah betul malah bernas sekali "BAHASA JIWA BANGSA" tapi bila sampai ke pelaksanaannya, tiada yang menggambarkan sebenar-benarnya perjuangan untuk memartabatkan bahasa. Sudah lebih separuh bulan ini dan ramai saja lagi yang tak tahu bulan Oktober bulan bahasa kebangsaan.

Tidaklah ingin memandang rendah antara usaha untuk kembali mengagungkan bahasa kita, jauh sekali untuk memperlekeh. Namun persoalan yang kembali timbul, sejauh mana pelaksanaan memartabatkan bahasa melalui pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan menjadi titik tolak kesedaran kepada rakyat akan nilai bahasa itu bukanlah sekadar demi perpaduan mahupun demi prestasi anak-anak melayu dalam Sains dan Matematik?

Ah. Terlampau jauh saya berbicara sedangkan dalam otak bermain perihal membaca. tekad dalam hati ingin berbicara mengenai "Ilmu Menjana Perubahan". wah dah macam moto sekolah. Sekali lagi persoalannya, sejauh mana kita bisa mencerna idea "Ilmu itu Menjana Perubahan" bila asas-asas atau basic kefahaman mengenai slogan itu tidak betul-betul difahami dan dicerna dengan baik? Dan bagaimana pula caranya untuk memahami sebenar-benarnya satu-satu konsep atau ideologi yang diketengahkan bila tiada ilmu di dada - adakah hanya dengan mentaklid buta dan terima bulat-bulat pandangan seseorang tokoh itu lalu dilaung-laungkan seolah-olah kita benar-benar faham idea yang ingin disampaikan.

Untuk berbicara tentang membaca dan skop-skopnya amatlah luas dan tidak akan cukuplah satu blog ini.

Dan ingat, bahasa jiwa bangsa. Jiwa bangsa adalah bahasa. Bangsa punya jiwa adalah bahasa. Biar bahasa itu menjadi jiwa kepada bangsa. Fahami slogan, bukan sekadar laungan kosong.

































0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting