Monday, June 21, 2010

Ukhuwwah Fillah : Tiada persempadanan


بسم الله الرحمن الرحيم 

Salam Perjuangan

Kali ni saya mahu menulis secara random. Apa yang terlintas di kepala saya, orang kata tak elok simpan jadi perkasam. Tak semua orang pandai makan.




Ukhuwwah. Jangan ditanya mengapa perkara ini saya ingin ketengahkan kali ini.

Kata orang ukhuwwah itu indah. Kata orang juga, orang beriman itu diikat sesama sendiri atas tali ukhuwwah. Kata orang lagi, ukhuwwah itu dibina atas dasar keimanan kepada Allah. Ok itu kata-kata Hilal Asyraf dalam Sinergi. 

Tapi sejauh mana ukhuwwah itu benar-benar terjalin atas dasar keimanan yang membuahkan keindahan? Apakah keindahan ukhuwwah itu hanya tertampak apabila mengecap saat-saat manis bersama? Apakah yang dikatakan manis itu hanya apabila sekumpulan rakan bersatu untuk melakukan sesuatu? Apakah ukhuwwah itu hanya terbukti pada waktu-waktu tertentu?

Saya teruja bila ada yang melafazkan kata-kata "ukhuwwah fillah", "uhibbukifillah", "fi amanillah". Saya cukup teruja, kerana bagi saya lafaz ini bukan lafaz biasa, malahan cukup 'power'. Kenapa? kerana lafaz ini menjadi saksi kepada perjanjian kita di hadapan Dia bahawa kita bersahabat dan berkawan itu hanya kerana Allah. Dan bukankah bahawasanya 2 orang yang menyayangi antara satu sama lain kerana Allah itu adalah antara 7 golongan yang dijanjikan syafaat kepadanya kelak. Mudah-mudahan. Amin.

Melafazkan dan berjanji itu dua perkara yang berbeza walaupun pada dasarnya nampak sama. Perbuatan melafazkan itu tidak lebih daripada sekadar mengucapkan tanpa niat untuk menunaikannya manakala apabila disebut berjanji, kata-kata yang terlafaz itu perlu disempurnakan sebagai satu tanggungjawab. Tanggungjawab bererti sesuatu janji untuk dilunaskan. Maka, apabila kita melafazkan kalimah-kalimah bahawa kita melakukan sesuatu kerana Allah, tidakkah ia telah menjadi satu janji untuk kita lunaskan? Janji kita kepada Allah, janji kita kepada diri kita.

Janji untuk berukhuwwah kerana Allah menghadirkan satu rasa yang indah bagi dua sahabat yang benar-benar memaksudkannya. Keindahan yang bukan sekadar terzahir di hadapan mata, tetapi apabila dua hati disatukan dan diikat dengan satu aqidah, bertunjangkan keimanan, tiada apa yang lebih indah daripada itu. Janji ini akan teruji dengan dua situasi. Senang dan susah. 



Kata orang, teman ketawa mudah dicari, teman menangis sukar sekali ditemui. Ada benar madah ini. Namun apabila hati kita diikat dengan ukhuwwah kerana Allah, biar susah mahupun senang, teman itu tak perlu dicari, ia akan datang sendiri. Hebat bukan bila semuanya dilakukan kerana Allah. 

Juga harus diingat, dalam berukhuwwah, tidak akan pernah sunyi daripada ujian. Ujian ukhuwwah. Ya, sejauh mana Allah nak lihat hambaNya menunaikan janji-janji mereka. Ujian yang hadir dalam keadaan senang dan susah pastinya mendatangkan kesan yang berbeza. Ujian ketika senang, saya yakin ramai yang boleh lulus (Insya Allah). Namun bila menghadapi ujian dalam susah, di saat Allah benar-benar menguji tahap ukhuwwah kita, ditambah dengan prasangka-prasangka negatif hasil semaian syaitan, tak mustahil persahabatan yang terjalin sekian lama boleh musnah begitu sahaja. "Macam tak pernah berukhuwwah" kata seorang teman.




"Macam tak pernah berukhuwwah"

Sebab itulah, banyak kita lihat sekarang ada sahabat yang sanggup bercakaran kerana wanita, harta, pangkat dan macam-macam lagi. Bagaimana seorang yang dikatakan sahabat di kala senang dan susah, begitu mudah tewas kepada jarum-jarum syaitan, berprasangka negatif kepada temannya, sanggup menuduh teman sendiri sehingga menimbulkan fitnah! Iya, seolah-olah tak pernah berukhuwwah. Walhal ketika itu, musuh utama kita, syaitan sedang bersorak atas kemenangan mereka memecahbelahkan umat Islam. Nauzubillahminzalik.

Maka, untuk itu, ingatlah kita kepada kisah seorang sahabat Rasulullah bernama Abu Jahim bin Huzaifah ketika perang Yarmouk, cuba memberikan air kepada sahabat-sahabatnya semasa peperangan tersebut.nak beri kepada sahabat yang pertama,tapi sahabat itu suruh pegi dulu pada sahabat lain.nak beri kepada sahabat yang kedua,sahabat kedua ni pun sama gak macam sahabat pertama.suruh pegi kepada sahabat lain yang lebih memerlukan.kemudian,bila beliau nak beri air kepada sahabat yang ketiga,sahabat tersebut dah pun syahid.maka,beliau pun patah balik kepada sahabat kedua,sahabat tu pun dah syahid. Begitu juga dengan sahabat yang pertama. Masya Allah. Begitu hebat ukhuwwah antara para sahabat dahulu. Di saat genting, ketika nyawa di hujung nafas, masih mendahulukan sahabatnya yang lain. Kita? Semoga Allah mencampakkan walau sedikit sisa ukhuwwah para sahabat ke dalam jiwa-jiwa kami.

Juga ingatlah bahawa serendah-rendah ukhuwwah adalah bersangka baik terhadap sahabatnya. Manakala setinggi-tinggi ukhuwwah pula adalah ithar, ya'ni melebihkan sahabatnya daripada kepentingan dirinya sendiri. Andai bersangka baik dan berlapang dada itu sukar untuk kita tunaikan, ayuh muhasabah kembali akan janji-janji kita yang berukhuwwah kerana Allah. Semoga Allah meredhai ukhuwwah kita semua. Wallahualam. 

[BTW, 'Auni dah dapat niqab yang mak pesan daripada anak muridnya yang baru pulang dari umrah. Doakan beliau istiqamah. Semoga dalam redha Nya. Amin]









5 dah komen wuu~:

Azie on 1:58 AM said...

auni dpt niqab??? =)

Muna 'Izzah Md Isa on 2:14 AM said...

begitulah.. :)

tengah semangat... layankan aje.. tahun dpan insya Allah ke tahfiz. dah tgk tempat dh..

Raihan Farhanah on 11:24 AM said...

Hope to be with u bila awak dalam susah, sesak dan sedih.. Jangan malu untuk roger, even kita tak pernah jumpa, tapi jam kita sama.. Apekah! Haha~

Muna 'Izzah Md Isa on 2:26 AM said...

so sweet of u kak raihan :')

sy tak pernah malu pon nak roger. sbb jam kita sama.. haha. apakah???

Anonymous said...

assalamualaikum..

to 'auni:: alhamdulillah..mesti comel..semoga istiqamah..insya Allah..selamat melangkah ke tahfiz nxt yr..GAMBATE!! huhu..

to muna 'izzah:: syukran atas perkongsian random post..seronok membaca setiap baris ayat yg ditulis..semoga sentiasa memberi semangat pd 'auni..insya Allah..

p/s:: BTW..mmg benar, tak semua org pandai makan pekasam..huhu..

~wallahualam~
-silentreader-

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting