Tuesday, February 01, 2011

Barakallahufikum, adik-adikku!


بسم الله الرحمن الرحيم
 Salam Perjuangan

Mata dia ku tatap dalam-dalam. Bibirnya senyum nipis, gembira katanya. Tapi siapa tahu jauh di dalam hatinya betapa berat untuk dia ungkapkan rasa itu. Tergambar pedih itu di matanya. Sayu. Aduh, adikku!

Ku tarik nafas, otak ligat berfikir apa yang perlu aku tuturkan pada dia, biar jiwanya tenang, hilangkan resah dan sesak di dadanya itu.

"Auni ingat tak Auni janji apa kat kakak masa di KAS dulu?"

Tangannya memintal-mintal hujung niqab di tangannya. Matanya mula berair. Cepat-cepat dia menyeka, bibirnya senyum kembali. 

"Kakak jangan lah, nanti auni nangis.."

"Auni sekarang umur berapa?"

"13.."

"Muda lagi ke dah tua?"

"Muda.."

"Rugi tak kalau Auni mengalah sekarang rasanya?"

Diam.

"Auni, kakak dah 22, mak dah 50. Agak-agak kalau masa umur mak 13 tahun dulu dan mak mengalah, mak jadi tak macam mak sekarang? Kalau kakak masa umur 13 tahun dulu, kakak mengalah, kakak jadi tak macam sekarang?"

Dia senyap. 

"Auni janji dengan kakak dulu, Auni nak bagi syurga kat mak. Jalan untuk Auni bagi syurga kat mak tu bukan jalan yang senang, pahit, sebab apa? Sebab syurga tu manis!"

"Auni tak tahu lah, kak.."

"Tak apa, cuba dulu. Buat setakat yang mampu. Baca doa banyak-banyak. Insya Allah, Allah sentiasa bersama Auni.."

Sebelum pulang, sempat aku bacakannya doa penerang hati. Semoga redha Allah bersama mu, adikku!

----

Sewaktu di Kajang mengambil Along, mesej daripada mak yang singgah di telefon ku bermain-bermain di benak fikiran. 

"Bila nak sampai rumah? Harap cepat sikit. I just need u to talk to your youngest sister, inspired her and motivate her.."

Singgah di Seremban untuk mengambil Angah dan dalam perjalanan pulang entah angin apa melanda Angah dengan rela hati menawarkan untuk membelanja Domino's di Seremban. Cinnamon stick yang sangat sedap! Ok. Mungkin terlalu lapar. Terima kasih Angah!

Hujan lebat di luar. Pemanduan bertukar tangan daripada Along kepada Angah. Aku membuang pandang jauh ke luar. 

Kami 6 beradik. Along, Angah, Kakak, Widaad, Mus'ab dan 'Auni. Tiga daripada kami Alhamdulillah akan mengikut jejak langkah mak dan abah sebagai guru. UPSI, IPG KRM, dan IPG KTB menjadi medan perjuangan kami bertiga. Ironiknya kami bertiga juga dijadualkan akan menggenggam ijazah pada tahun yang sama iaitu 2012, Insya Allah. Manakala tiga lagi daripada kami iaitu Widaad, Mus'ab Umair dan 'Auni Farihah masing-masing sedang mengikuti pengajian di Maahad Tahfiz. Esok, Widaad akan mendaftar sebagai pelajar Diploma Tahfiz Al Quran wal Qiraat di Maahad Tahfiz Al Quran wal Qiraat Saidina Ali di Melaka. Batch pertama.

Keadaan adikku yang bongsu mengikut apa yang diceritakan mak agak merunsingkan. Mungkin terlalu tekanan, bila dia terlalu meletakkan aim yang tinggi. Kata mak, dia tak pernah bercerita. Cuma kadang-kadang dia tak bisa untuk menahan rasa itu di dadanya.

Aduh. Kasihan adikku. Berbeza dengan Mus'ab. Alhamdulillah, dia menunjukkan perkembangan yang positif. Bacaannya makin lancar. 

"Ateh, nanti dah jadi hafiz, bawak kakak pergi syurga sekali tau!"

"Iyelah.."

"Ingat, nama kakak Muna 'Izzah. Ada koma kat atas."

"Hah? Nanti Allah tanya macam tu ke?"

"......"

----

Ya Allah, ku mohon petunjuk dan hidayah daripada Mu, bimbinglah kami Ya Allah. Bimbinglah kami dalam meneruskan perjalanan yang masih panjang ini, Ya Allah. Terangkanlah hati adik-adik kami, Ya Allah. Permudahkanlah urusan mereka, Ya Allah Ya Rabbal Alamin. Limpahilah ketenangan kepada hati-hati mereka, pasakkanlah keyakinan dalam jiwa mereka, semoga dengan izin Mu, lahir mereka sebagai Mujahid Mujahidah pembela agama Mu, Ya Allah. Amin ya Rabbal Alamin..


Mus'ab Umair


'Auni Farihah



Semoga Allah meredhai kalian, adik-adikku!







 



2 dah komen wuu~:

attiq said...

^_^


Kepimpinan Masa Hadapan. Takbir!

'Auni Farihah Md Isa on 8:19 PM said...

Terharunyaaa !!!

Thanks kakak.. Auni sayang akak. Auni janji, auni nak bawak mak ngan abah masuk syurga. Auni tak leh lupa apa yang auni janji...Kalau-kalau ditakdirkan Auni terlupa...please, kakak tolonglah ingatkaan Auni...

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting