Friday, February 04, 2011

Keliling Dunia


بسم الله الرحمن الرحيم 
Salam Perjuangan


1)MESIR, TUNISIA & YAMAN



Saya rasa sudah tiba masanya mereka yang berada di tampuk pimpinan panas punggung dengan fenomena kebangkitan rakyat yang melanda dunia sekarang. Mesej mereka mudah, "kamu tak adil, kamu zalim, jadi kamu harus turun, kami tak mahu kamu!"

Suara rakyat di Tunisia, Mesir dan yang terbaru Yaman merupakan wakil kepada suara orang awam, iaitu suara yang paling bawah dalam hierarki pemerintahan. Biar yang paling bawah tapi hakikatnya suara rakyat merupakan suara terbesar yang punya kuasa paling atas, dalam mendesak pemerintah. Lihat sahaja apa yang berjaya dilakukan rakyat Tunisia baru-baru ini. Hanya berbekalkan semangat juang yang tinggi, seorang penjual buah bertindak menjadi pencetus kepada kejatuhan rejim kuku besi Ben Ali selama 23 tahun memerintah. Aksi membakar diri Bouazizi menjentik semangat seluruh rakyat Tunisia yang selama ini menderita di bawah kepimpinan pemerintahan zalim Ben Ali.

Pemimpin dunia semakin membuka mata apabila revolusi kebangkitan rakyat menular ke Mesir apabila jutaan penduduk mesir di seluruh ceruk melakukan demonstrasi dan rusuhan mendesak Hosni Mubarak untuk turun daripada pemerintahan. Sehingga tarikh ini, dikhabarkan rusuhan rakyat tidak menunjukkan sebarang kemungkinan untuk berhenti dalam masa terdekat. Lebih-lebih lagi apabila Hosni Mubarak mengeluarkan kenyataan bahawa beliau hanya akan melepaskan jawatannya pada pilihanraya akan datang iaitu pada bulan September.

Isu keselamatan lebih 11,000 pelajar Malaysia di Mesir juga menjadi tumpuan media tempatan. Saya tertarik dengan satu pesanan yang disampaikan oleh Abang Nuar (Penulis Memoir Anak Setinggan) di Facebook nya;

"Anak2 muda Malaysia di Mesir, jangan engkau pulang ke Malaysia. Jadilah sebahagian dari sejarah. Bantulah saudaramu yang tertindas di Mesir. Sertailah mereka menjatuhkan penguasa zalim.
Tatkala seorang dictator hendak di jatuhkan. Anak muda tanpa mengira sempadan bangsa, kewarganegaraan, agama adalah wajib bersama-sama untuk melakar tinta sejarah membantu, menyokong bagi menggulingkan penzalim. 
Jadilah sebahagian dari sejarah, menegakkan keadilan dan menumpaskan kezaliman. Ilmu bukan sekadar apa yang dibaca di kitab-kitab tapi apa yang dilaksanakan dengan perbuatan.
“Dan Kami hendak berihsan dengan memberikan pertolongan kepada kaum yang tertindas di negeri itu,& hendak menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, serta hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi.” Al-Qasas: 5"



Terasa bahang kebangkitan rakyat itu mengalir dalam diri. Bukan mudah sebenarnya bila berhadapan dengan dunia realiti sebenar. Jika sebelum ini kita hebat berhujah, berpidato, berdebat di hadapan khalayak, berbicara tentang perjuangan, berbicara tentang jihad fi sabilillah, berbicara tentang melawan musuh Islam, namun bila Allah campakkan situasi yang sebenar itu di hadapan kita, sejauh mana keberanian kita mendepani musuh yang sebenar? Sejauh mana kita mampu untuk membuktikan hujah dan kata-kata kita? Sejauh mana kita berani mengangkat senjata menentang musuh zalim? Lagi-lagi bila bukan di tempat kita, tapi nun jauh di tempat lain.

Semoga kita mengambil ibrah dan pengajaran daripada apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir. Tiba masanya untuk kita mengubah sejarah.

"Untuk renungan ; Jika Mesir jatuh ke tangan Ikhwanul Muslimin, sempadan Rafah mungkin akan dibuka untuk pejuang Islam seluruh dunia. Tak mustahil kurang setahun negara haram Israel akan menjadi sejarah. Perindu2 syurga Firdausi, anda sudah bersedia merebut tiket? Ayuh doakan IM berjaya jatuhkan Hosni Mubarak!"

2) SHARING IS CARING


  • Nabi terdahulu jika diuji kesihatan mereka, akan semakin bertambah ibadat mereka kepada Allah. Kita? Baru demam sikit dah lembik. Malu tak?
  • Ilmu itu didapati dengan lidah yang gemar bertanya dan akal yang suka berfikir - Abdullah Ibn Abbas
  • Pi mana2, bawak Islam, semat dalam hati. Baru tak jadi sekular.


3) CADANGAN

Jangan malas membaca. Walaupun hanya sehelai surat khabar. Sentiasa pastikan diri anda up-to-date dengan isu semasa. Dalaman atau luaran.



Berhati-hati bila memandu. Lampu kuning bermaksud bersedia untuk berhenti. -___-'


INI MATLAMAT KAMI!
 

2 dah komen wuu~:

Dari sudut Hati kecilku on 11:12 AM said...

betullah izaah.
jika mesir x lagi diperintah di tangan pemimpin yg ada skrg, insha Allah jika jatuh ke tangan muslimin, Palestin mudah dibantu. cuma sama2 lah kita berdoa agar tiada kuasa2 besar spt Amerika Syarikat yg masuk campur untuk menyelesaikan isu ini.

.::annemishi::. on 10:03 PM said...

pernah baca nih?

http://farhan-albanna.blogspot.com/2011/02/isu-semasa-mesir.html

jazakillah ya ukhti..

:)

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting