Saturday, December 13, 2008

Musim Kenduri, Lepaking, Gossips - Holidays!


Assalamualaikum Pictures, Images and Photos


Semoga sihat hendaknya.
Ouh.
Sangat kenyang. Ya! Kenduri, kenduri dan kenduri. Well we're on holidays kan.
Kenduri, lepak dengan geng lama, gossips and family, that is what we call holidays. Cuti kali ini sama macam cuti yang lain - bagi aku lah. Maybe sebab aku and holidays' dullness adalah satu benda yang tak boleh be apart. [ha-ha]

Well tadi ada kenduri di Muar. Aku ni bukan seorang yang rajin untuk memakai baju kurung dan pergi kenduri, jumpa orang aku tak kenal, makan kat rumah dia, then balik. NO. Tapi disebabkan perut ku tidak diisi sejak semalam, i dont give a damn about those benda yang aku malas nak buat tu. Perut come first!!

Kenapa aku tak suka pergi kenduri?
1st - Jumpa orang aku tak kenal. Quite annoying dgn soalan2 - "Yg number brapa ni?" "Belajar kar mane skarang?" And the list goes on and on.
2nd - Crowded with strangers. Woa. Woa.
3rd - It's all because aku pemalas.

Tapi ada Hadith Rasulullah yang menyebut tentang menerima undangan.
Bunyinya lebih kurang macam ni,

Hadith : Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sekiranya aku dijemput menghadiri sesuatu majlis mahupun kecil atau besar nescaya aku menerima jemputan tersebut dan sekiranya aku dihadiahkan sesuatu barang yang bernilai atau tidak nescaya aku menerimanya juga”

Sumber JAKIM

Moral : Dalam meniti kehidupan bermasyarakat ni, kita hendaklah menjaga hati dan perasaan anggota masyrakat yang lain. Macam mana kalau kita buat occasion, and ada jenis makhluk macam aku ni, sampai bila kita nak maju dengan perangai yang macam ni. Waktu macam ni lah paling sesuai untuk kita jumpa dengan entah sedara mara kita yang kita tak pernah jumpa, jumpa saudara seIslam kita, untuk mengeratkan ukhuwah, dan untuk menghidupkan jemaah.

"Orang yang memilih- milih jemputan bagi sesuatu jamuan atau hadiah yang diberikan kepadanya adalah mempamerkan sifat orang yang sombong dan bongkak sedangkan sifat ini adalah sangat dilarang di dalam Islam"


*Peringatan untuk diri sendiri*

Renung-renungkan lah dan selamat beramal.

Wallahualam.



Walimatul Urus Akak Cipi. Ainul Maria kot nama beliau. Geng aku dan geng PJ konvoi sekali




Kat depan pelamin. Majlis dibuat di tepi pantai. Best oh.




Mereka.

0 dah komen wuu~:

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting