Thursday, June 25, 2009

Perempuan Berkalung Sorban dari kacamata Al 'Izzah


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan

Baik. Sudah-sudah dengan isu comel kamu. Jangan buat lagi how-comel-u-are test pada aku. Takkan lulus. Noktah ^_^

....

Menonton filem Perempuan Berkalung Sorban sesungguhnya memerlukan kesabaran yang tinggi demi menunggu filem itu sehingga ke penamat ; sama seperti ketika menonton Sang Murabbi - pekat betul bahasa Indonesia mereka! Aduh... Mujur ada headphone yang juga volume nya sudah dimaksimumkan.


Khudori dan Annisa

Perempuan Berkalung Sorban.

Review untuk filem ini sudah lama terhasil dalam kotak fikiran saya sejurus tamatnya filem ini saya tonton berseorangan di bilik bertemankan cahaya samar lampu tidur. Sakit mata, mengantuk, namun saya gagahkan juga hingga ke penamat. Banyak persoalan yang timbul di benak fikiran ketika menonton filem ini. Namun hipotesis saya terhadap filem ini sememangnya tidak jauh berubah.

Filem ini mengisahkan kehidupan seorang wanita yang bergelar anak, ibu, sahabat dan adik iaitu Annisa lakonan Revalina S Temat (makasih Alien Kachak) yang merupakan anak seorang kiyai yang dihormati di Pesantren Salafiyah Al Huda di Jawa Timur. Dibesarkan dalam suasana yang konservatif dan ter'tutup' menjadikan Annisa - seorang yang berjiwa besar dan lasak, memberontak sejak kecil yang menuntut kebebasan dan hak seorang wanita.

10 minit pertama filem ini penonton disajikan dengan kehidupan Annisa melalui teknik imbas kembali (flash back) ketika umur Annisa lebih kurang 10 tahun, gadis ini mula menunjukkan sikap yang berbeza berbanding abang-abangnya serta kaum hawa di pesantren itu apabila beliau lebih berminat untuk menunggang kuda yang dianggap tidak sesuai untuk kaum hawa oleh ayah dan bundanya.

Tika 10 minit pertama ini juga minda saya mula keliru + celaru dengan konsep kehidupan di pesantren yang cuba ditonjolkan dalam filem ini. Annisa dilihat bermain cinta bersama Khudori yang juga penuntut di pesantren itu. Apa yang memelikkan (bagi saya), pergaulan sesama lelaki dan wanita (ikhtilat) yang ditonjolkan melalui 2 watak utama ini tidak membayangkan mereka adalah dari golongan penghuni pesantren. Apa di pesantren itu laki-laki sama wanita bisa duduk berdua-duaan, cubit-cubit pipi manja, bersalaman dengan posmen, dan bergurau senda seolah-olah itu satu kebiasaan bagi mereka? Pelik.



Selamba badak cubit pipi anak dara orang


"Nampak sangat kat Indon ni, depa tak jaga ikhtilat depa. Rilek je main cubit2 pipi," komen seorang teman. Wallahualam

Filem ini juga mengundang kontroversi melalui dialog-dialognya yang terang-terangan mempersoalkan keadilan Islam kepada wanita. Antaranya :

"Allah selalu membela laki-laki" - Annisa.
"Islam itu tidak adil pada wanita" - Annisa.

Juga diselitkan corak pemikiran mereka yang konservatif apabila menolak buku-buku moden dan hanya berpegang kepada Al Quran dan Sunnah sahaja.

Khudori ada berkata kepada Annisa - "Dunia luar hanya untuk laki-laki.."

Apa motif sebenar pengarahnya, Hanung Bramantyo ketika menonjolkan sekaligus memberi gambaran dan imej buruk mengenai pesantren kepada masyarakat luar?

Kiyai di pesantren yang mengajar sambil kaki sebelah diletakkan di kerusi, persis samseng. Tiada adab. Anak-anak muridnya apatah lagi, mendengar sambil menggigit kuku, tidur. Penonton pasti akan tertanya-tanya - apakah begini kehidupan di pesantren? Persoalan mengapa para Ulama' melarang filem ini daripada ditayangkan sudah terjawab.



Antara babak-babak dalam filem Perempuan Berkalung Sorban


Terdapat satu babak di mana Annisa dan seorang rakannya sedang berjalan-jalan di pekan apabila tiba-tiba Annisa mengajak rakannya itu menonton wayang. Rakannya itu menolak untuk mengikut Annisa menonton wayang dengan alasan berpegang pada kata-kata kiyai yang megatakan haram hukumnya menonton wayang kerana terdapat percampuran antara lelaki dan wanita. Namun Annisa menjawab bahawa tiada salahnya, itu sekadar kata-kata kiyai dengan menggunakan dalil sendiri.

Babak tersebut sekadar secebis daripada keseluruhan filem yang mendatangkan kegusaran kepada saya. Saya tidak gusar tentang diri saya, namun apa yang saya bimbangkan adalah pengaruh dan kesan filem ini kepada kalangan penonton yang menonton filem ini. Saya yakin dan pasti golongan sasaran si penerbit untuk filem ini adalah semestinya kaum wanita yang mungkin mengalami nasib yang sama seperti Annisa - yang menghadapi ujian Tuhan yang bukan sedikit lantas menjatuhkan hukuman bahawa Islam itu tidak adil dan wanita tidak punya hak dalam bersuara.

Saya telah mengikuti beberapa komen daripada penonton filem ini dan apa yang mengecewakan dan membimbangkan saya menjadi kenyataan apabila ada penonton yang mengiyakan kata-kata Annisa dan bersuara lantang mengkritik hukum Allah. Astaghfirullah. Tidakkah mereka sedar bahawa kenyataan dan tindakan mereka boleh mendatangkan kufur kepada Allah, lantas merosakkan akidah kita. Nasihat saya, jangan biarkan diri anda dimanipulasi filem yang dihidangkan konon-kononnya ingin membela nasib wanita yang tidak terbela, sebagai suara wanita yang kononnya ditindas. Islam itu tidak pernah menindas wanita!!

Dunia hanya untuk laki-laki

Ini antara kata-kata yang sering diucapkan Annisa. Secara tak langsung dia mengatakan bahawa dunia Islam itu adalah dunia lelaki. Bagaimana dia boleh mengatakan begitu sedangkan Allah itu maha Adil, Allah itu sendiri tidak berjantina lelaki mahupun wanita seperti manusia maka Allah itu tidak akan sama sekali berlaku tidak adil kepada lelaki mahupun wanita.

Dalam konteks Annisa, dia sebenarnya sedang mengalami satu sistem, sistem yang sama dalam perihal menganaktirikan anak perempuan. Sistem yang mengajar wanita untuk membenci dirinya akibat dilahirkan sebagai wanita sekaligus menyatakan ketaksyukuran mereka terhadap kejadian Allah (seperti yang dialami Annisa). Jika mengikut istilah Sigmen Freud, Annisa mengalami Loss and Lock. Kecerdasan dan sifat yang ada pada Annisa itu tidak bersesuaian dan tidak bertepatan dengan kondisi lingkungannya, lingkungan yang meminjam suasana Islam sebagai aturan hidup. Ya, saya menggunakan istilah meminjam kerana kiyai yang digambarkan dalam filem ini seperti yang dinyatakan tidak mengamalkan Islam secara hollistik atau kaffah.

Seperti contoh kata-kata yang pernah dituturkan ayah Annisa sendiri
- "Bikin malu pesantren.."
- "Mana mau orang menyekolahkan anaknya di sini jika tahu anak kiyainya begini."

seolah-oleh semuanya kerana pesantren itu, bukannya kerana Islam.

Pembelengguan hak wanita.

Terlalu banyak contoh dalam filem ini yang sememangnya mahu menggambarkan ketidakadilan yang berlaku terhadap wanita. Antaranya :

-- wanita tidak boleh jadi pemimpin
-- wanita tidak boleh naik kuda
-- wanita tidak punya hak meminta kepada suami dalam hal hubungan suami isteri. Jika ada, isteri itu dianggap GATAL
-- Tidak punya hak buat keputusan dalam sesi ta'aruf.
-- Tidak boleh menolak suami yang mengingininya walaupun dalam keadaan uzur.
-- wanita dipersalahkan lantas menjadi sebab yang tidak munasabah untuk suami berpoligami

Rejam

Duh.. Jika ditanya sama kanak-kanak yang belajar di sekolah agam petang pun, mereka juga tahu sesungguhnya jika ingin menjatuhkan hukuman rejam kepada pesalah, haruslah terdapat beberapa syarat. Filem ini menggambarkan bahawa Islam itu kejam apabila terus-terusan menghukum sebelum syarat-syaratnya dipenuhi. Antara syarat yang perlu sebelum menjatuhkan dan melaksanakan hukum rejam itu :

1) Pengakuan dari pesalah - tidak sama sekali ditonjolkan dalam filem ini
2) Ada saksi yang bersumpah, melihat dengan mata kepala sendiri, Saksinya pon minimun 4 orang.
(An Nisa:15), baligh, beragam Islam dan melihat dengan mata kepala sendiri peristiwa intercourse, menyampaikan berita dengan bahasa yang jelas bukan kiasan, para saksi melihat peristiwa zina itu secara bersama-sama dalam satu waktu.

Nah.. langsung tidak seperti yang ditunjukkan di dalam filem ini. Tiba-tiba Annisa dan Khudori ditangkap dan entah dari mana tiba-tiba semua orang sudah siap memegang batu untuk merejam mereka sambil mereka beriya-iya menafikan.

Islam agama yang Anti Perubahan

Islam itu bersifat universal di mana Islam merupakan agama yang bukan agama satu zaman dan tidak bersesuaian untuk dipraktikkan zaman sekarang. Islam itu tidak sukar, maka jangan disukarkan. Islam itu mudah tapi jangan diambilmudah.

Apa yang terjadi di pesantren dalam filem ini, buku-buku moden dilarang sama sekali dibawa masuk apatah lagi dibaca. Wanita ditegah membaca buku (baca:novel), TAPI jangan salahkan Islam kerana tidak ada mana-mana dalil pun yang menyatakan Islam melarang umatnya terutama wanita untuk membaca. Tapi kalau dilihat dalam filem ini, memang wajar buku-buku itu dirampas dan dibakar oleh kiyai kerana buku-buku yang diseludup banyak adalah novel-novel cinta ; melihat judulnya sahaja sudah boleh mendatangkan syak.

Banyak kecelaruan yang ditonjolkan dalam filem ini. Sesiapa yang menonton tanpa berfikir dan terus menerima apa yang disajikan itu, saya cadangkan tonton semula dan lihat yang tersirat, bukan yang tersurat. Kerana apa yang tersurat itu sekadar mahu mengaburi mata dan merosakkan minda para penonton.

Islam itu indah dan sempurna. Dan sesungguhnya setiap ujian yang Tuhan berikan kepada hamba-hambanya adalah sekadar tarbiyah untuk meningkatkan keimanan kita terhadap Nya. Janganlah kamu bersangka buruk dengan Allah dengan mengatakan Dia tidak Adil kerana sesungguhnya Allah itu MAHA ADIL, maha BIJAKSANA, dan maha PENYAYANG.




suarahati : 3 hari diperlukan untuk siapkan review ni. Aduh. Celaru betul. Takziah kepada Anis dan keluarga atas pemergian pakciknya. Moga beliau ditempatkan dalam kolongan orang2 mukmin. Oh. And Happy belated birthday to Liya and Farah Aina. God Bless You.

pesanan : tengok bukan sekadar tengok. tengok dan berfikir. orang sekarang malas berfikir.





Bu Mus juga yang best. hehe









6 dah komen wuu~:

AttiQ said...

salam ukti..

resensi yg blh tahan la.
hak3.

x dak la.bukan blh thn tapi sgt briliant.mmg dari kaca mata enti.mabruk 'alaik.

buat lg entry2 yg blh buat manusia berfikir.kunci katanya: org malas berfikir.taqlid jek apa yg ada dpn mata.ish3.

sekali lg ucapan tahniah dr ana.

2 kali lg ucapan thniah dr attiq.

3 kali lg ucapan tahniah dr attiqah.

*hati jgn kembang sgt na..hik3.jaga hatidr ujub.InsYaAllah aman.^_^

socrates muzani on 10:39 PM said...

agak dpt paham cuma timbul bbrpa persoalan lain..

btw, ader tak citer tu...?
bleh bekalkan link dwnload...?

amacam sesuai utk ditonton & dikaji..

Muna 'Izzah on 12:06 AM said...

persoalan ape yg timbul tu wahai soc.
mungkin boleh dizahirkan agar sama2 dpt pencerahan..
:D

kalau simpan takut makin kusut..huhu


http://torrent.jiwang.cc/_JWG__Perempuan_berkalung_sorban_torrent_-s-60722.html

try guna torrent jiwang ni.

arituh donlod kat utube je sbb nak cpat..


attiq > simpan pujian mu untuk DIA. ana x berhak..

socrates muzani on 11:49 AM said...

torrent2 ni yg lemah..igt rapidshare ke ape..

xpe..later i'll try..

socrates muzani on 12:05 PM said...

mmg yg dah tertulis tu sdkt sbyk terlintas wktu tgk kt youtube jap ni..(tp tak habis pun)

pertamanya, mmg ada hidden agenda yg cuba ditonjolkan oleh director citer tu..
kan skang ni kecoh kat indon ttg secularisme & free thinkers.. bg diorang skang ni hak pembelaan wanita perlu dikaji..
mmg ada yg setuju..soc pun setuju..!!

cuma, bg kita org islam yg ddk dlm ngr yg dpimpin oleh org islam perlu tgk jgk landas agama tu sdr klu nk wat apa2 perubahan..bkn nya salah nk wat perubahan.. mashlahat tu akan timbul setiap masa dan akan berubah2..kita ni plak perlu ada disiplin yg tinggi utk menghormati adab2 pd imam yg Empat, tabi'in,sahabat,& terus ke Rasulullah..

soc tak tgk ag flm ni,mcm tu jgk muallaf.. tp, apa yg sama.. penonjolan ttg pluralisme mmg ketara.. so,insyaAllah, sama2 kita tonton smbil berfikir..!!

socrates muzani on 12:11 PM said...

mungkin soc syo sdr..
tp try muna tgk poster cite ni..
after that give very simple comment of yours..ok..?

http://www.associatedcontent.com/slideshow/9247/perempuan_berkalung_sorban.html


bg soc, dlm poster ni pun dah cukup kata yg wanita islam ni perlu lebih penonjolan..(tak terbahas dr segi hakikat @ ma'rifat)..cuma cara penonjolan tu yg kita patut bahaskan.. adkh dah ikut syara' @ nafsu @ duniawi tanpa ptgan ukhrawi..cuba muna cari mksud yg tersembunyi di seblik wanita bersarung serban..
bg soc, serban ni sinonim bg lelaki..klu dah prmpuan lilit serban beerti scr kehidupan sdr perlu mengikut corak & thp tngkatan sama mcm lelaki..

hrp dpt phm..haha..tq..

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting