Sunday, September 13, 2009

Cita-Cita Saya. Mampukah?


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan


Cita-cita saya.

i) CARE IPTB

Sudah lama berhasrat untuk mewujudkan usrah CARE di IPTB ini lantaran melihat semangat-semangat hijau yang dahulunya lantang berdiri bersuara demi alam sekitar yang membisu, kini hampir kecundang satu demi satu. Jauh di satu sudut hati ini terasa sedih mengenangkan alasan-alasan sibuk dengan kerja menjadi benteng penghalang semangat hijau itu. Hati ini yakin dengan usrah, Insya Allah sebagai medan penyaluran semangat hijau itu mungkin akan mekar kembali seperti dahulu. Sayang untuk melihat buku Islam dan Ekologi pemberian SAM berhabuk begitu sahaja.
Mungkin agak keterlaluan untuk menyimpan cita-cita mewujudkan institut dalam taman, tapi tak mustahil bukan? :)) Mengambil beberapa cadangan sahabat-sahabat yang prihatin tentang alam di IPTB ini, antaranya :
  • menggantikan polisterin & plastik kepada 'eco pack'
  • hari NO POLISTERIN
  • mewujudkan "CARE Garden"
  • menyediakan tong kitar semula
  • kempen dan kempen dan kempen
ii) Gerakan Muslimat IPTB





Ok mungkin agak melampau untuk menubuhkan skuad elit muslimat seperti di atas di sebuah institusi sekular. Namun bukan senjata yang mahu dipikul, tetapi semangat juang seorang mujahidah yang harus ditanamkan dalam diri setiap yang bergelar muslimat. Saya bercita-cita untuk melihat satu badan/lajnah/biro yang fokusnya adalah perihal mahasiswi Islam di IPTB ini yang mana misinya adalah untuk melahirkan guru pelatih wanita ISLAM yang mengamalkan Islam secara holistik (kaffah), berperibadi Muslimah sejati dan berupaya menggoncang dunia dengan buah fikiran yang mantap. Mungkin masih jauh perjalanan itu, namun tiada yang mustahil jika kita yakin pada Dia. Islam pasti akan menang jua satu hari!!

Menerapkan kepentingan usrah dalam proses pentarbiyahan diri, menjana pemikiran kritikal dalam melahirkan mahasiswi yang punya idealisme tersendiri, melahirkan mahasiswi yang cakna dengan isu dan permasalahan umat terutama dalam idea liberalisme agama yang dibawa oleh SIS, dan juga mampu berpencak dalam gelanggang debat dengan golongan neo-muktazilah ini, juga menanam semangat mujahidah dalam diri mahasiswi IPTB. Mustahil ke? :))

Saya kerap kali dilanda kerunsingan bila membaca persoalan-persoalan yang selalu diketengahkan oleh golongan mahasiswi ini. Tak kira di blog atau di forum atau di mana-mana sahaja. entah. Sentiasa berlatarbelakangkan masalah cinta, hubungan dengan kawan lelaki, perihal haiwan-haiwan peliharaan, artis lelaki paling kacak, baju fesyen terkini, shopping online, ada juga yang berbincang perihal syampu dan sabun mandi! Aduh. Sungguh kurang untuk melihat golongan wanita khususnya pelajar untuk berbincang isu yang lebih serius atau berkenaan permasalahan umat - isu sebat Kartika, isu arak di Selangor, isu kebiadapan Jeff Ooi, isu pemindahan kuil, isu PKFZ, sistem pendidikan di Malaysia yang terus menerus menutup minda rakyat, atau isu yang lebih global seperti isu Fathani, Palestin, penghinaan Islam, Malaysia dihina di Indonesia, dan terlalu banyak untuk disenaraikan di sini.

Berdasarkan pemerhatian saya sendiri, tidak keterlalun untuk saya mengatakan golongan mahasiswi ini terlalu selesa di tempat masing-masing sehingga hilang sensitiviti yang patut ada dalam diri setiap individu. Ini tidak, kalau membaca pun, buku-buku yang menjadi pilihan tak lain tak bukan novel cintan cintun. Bukan tak bagus, bagus amalan membaca ni, teruskan, jangan berhenti.. Tapi apa salahnya sesekali tukar bahan bacaan, dari yang ringan kepada yang berat sedikit, dari fiksyen kepada bukan fiksyen, dari fantasi ke realiti! Kita nak lahirkan mahasiswi Islam super power, ilmuwan Islam yang bakal menjadi revolusioner masyarakat satu hari nanti. Takkan sampai ke sudah yang lahir nanti seorang pakar cinta!

iii) Akademik dan Pemikiran Mahasiswa IPG

Bagaimana akademik dan pemikiran kritikal itu mampu menghasilkan individu terutama mahasiswa IPG sebagai revolusioner masyarakat?

Ini persoalan yang sering saya utarakan kepada diri saya. Hampir menemui jalan buntu mengenangkan realiti kehidupan seorang guru pelatih IPG yang hidupnya tak sudah-sudah mengikut kitaran 'bodoh' yang diatur saban hari.

Mendedahkan kepada guru-guru pelatih berkenaan permasalahan yang diri sendiri hadapi. Bagaimana caranya? Buntu saya.

Mencabar pemikiran guru-guru pelatih untuk lebih sensitif dan peka terhadap apa yang berlaku di sekeliling dengan cara menilai sesuatu yang berlaku secara halus iaitu mencari punca permasalahan atau turning point dan mengkaji secara analitikal dan kritikal yang kemudiannya berjaya menghasilkan resolusi dalam proses mengubah status dan gaya hidup guru pelatih itu sendiri.
Bagaimana caranya? masih buntu.

Melahirkan graduan mahasiswa IPG yang bukan atas nama pensijilan tetapi pendidikan!

iv) Menggubal Kurikulum Pendidikan Malaysia.

Masih terlalu jauh untuk saya capai cita-cita ini. Namun, selangkah kaki saya ke dalam bidang perguruan ini, semakin hampir langkah saya ke arah merejuvenasikan sistem pendidikan di Malaysia.

Segala-galanya bermula dari bawah. Yakin, Ikhlas, Istiqamah - Insya Allah Dia bersama kita.

v) Individu Muslim - Baitul Muslim - Ummah - Daulah Islamiah - Khilafah Islamiyah - Ustaziatul Alam

Saya masih berada dalam fasa individu muslim. Jauh lagi jalan juang ini, dan itu sebabnya setiap lompong kekosongan dalam soff itu harus diisi dengan roh-roh jadid, yang sedia bergerak sebagai mujahidin dan mujahidah demi melunaskan cita-cita di atas, yang pastinya bukan cita-cita saya seorang..


Banyak lagi cita-cita saya. entah sempat atau tidak cita-cita itu terlunas. Kita bukanlah yang memulakan perjuangan ini, tapi kita adalah mata-mata rantai yang menyambung perjuangan saudara-saudara terdahulu. segala-segalanya demi Dia. :))














5 dah komen wuu~:

Syahidah on 8:12 AM said...

salam, bagus semangat!

syahidah/syida

attiq said...

excellant ^_^

attiq said...

salam syg utk sahabatku yg diedhai Allah ni~~~

saya nak masuk dalam soff cita2 awak boleh?

awak jadi imam.
saya jadi makmum yg setia kat blkg imam. pastu kita kena azankan (sebar) utk paggl penduduk disekitar, mai dtg tuk sambung soff2 yg lompong. ok?

Allah suka melihat kesan nikmatNya pada diri hambaNya.

perjuangan ini masih panjang sahabatku.

Muna 'Izzah Md Isa on 10:57 PM said...

ayuh.ayuh.saya memang perlukan awak..
dan juga sahabt lain..
soff kita masih tak kukuh..

seperti kata "Tarbiyah itu belum selesai"...

ps:azan maghrib eh? saya suka wktu maghrib.heh

attiq said...

g.e.l.o.n.g

kak fatin yang bagi cadangan supaya sebarkan dulu propaganda ni..

nak penuhkan soff, kena tgk depa punya respon pd propaganda tu..

ramai setuju.kita start wat usrah kecil.

usrah yang mantap~~.sikit tp berkualiti.

(ceh.aku br abis baca buku tokoh gerakan Islam abad moden. cara depa ni kita boleh tiru.)

insyaAllah.Allah tolong.

sapa jaga Allah.Allah jaga dia.

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting