Thursday, September 17, 2009

Lega Dalam Lelah. [Di Sebalik tabir..]


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam Perjuangan

Hampir menangis bila melihat hasil kerja yang diusahakan secara 'terkejut' dalam masa kurang daripada dua hari, tidak seperti yang diharapkan. Lain yang dirancang, lain pula yang jadi. Betullah, kita merancang, Allah adalah sebaik-baik perancang. (Al Anfaal 8:30)

Jam menunjukkan hampir ke pukul 4 petang. Saya masih di kelas. Berseorangan menyiapkan video untuk tayangan multimedia di majlis penutup ihya ramadhan. Kalau ikut dalam jadual, tayangan multimedia dijadualkan dalam jam 6. Sempat kot, mula mencongak masa.

Pulang ke bilik dan bersiap sambil menunggu proses terakhir > render yang biasanya jika disimpan dalam format mpeg, maka berjam-jam jugaklah masa untuk satu-satu video itu untuk siap. Sedang meregang-regangkan badan yang hampir tercabut tulang temulang ini (heh.hyperbola), satu panggilan masuk.

"Assalamualaikum, muna!"
"Wa'alaikumussalam.."
"Dah siap?"
Alamak.
"Belum la syafiqah.. sikit lagi..sikit lagi.."
"Tak pe..Tak pe.. Satgi kami mai nak ambil softcopy untuk slide.."
"Hah. Slide? Slide apa?"
"Syahir tak bagitau? Kena buat slide show sikit. Untuk backdrop belakang.."
Astaghfirullah. Sah Syahir lupa ni...
"Tak tahu pun.. Aduh... Tak pe.. Tak pe.. Orang edit sikit mana yang patut.."
"ok.."

Slide show pulak dah. Fikir. Fikir. 5 minit lagi majlis nak mula dah. Backdrop belakang tak siap. Saya bukanlah si magician yang boleh buat slideshow dalam sekelip mata. Idea.Idea.
Hah. Segera teringat iklan untuk majlis yang dibuat sebelum ni. Minta-minta lah ada softcopy format psd.. Gali punya gali, alhamdulillah ada.

Edit sikit mana yang patut, simpan dalam format jpeg. Masuk dalam power point, jadilah kau backdrop yang tak seberapa. Dah last minute ni, daripada tak ada, baik ada...

Majlis bermula. Saya masih di bilik. Terdengar sayup-sayup suara MC dari surau mengalu-alukan kehadiran Tuan Timbalan Pengarah. Dan video masih sedang rendering. Saya perasan ada sesuatu yang tak kena sejak awal ia render. Tak macam selalu. Namun saya diamkan saja, mungkin sebab kali ni saya menggunakan Corel VS. Sebelum ni saya menggunakan Ulead VS, tiada yang beza, cuma Corel punya function dan special effect yang lebih menarik jika hendak dibandingkan dengan Ulead VS.

Video masih dalam proses rendering kala saya membawanya sekali ke surau. Insya Allah sempat, memujuk hati. Sampai di surau, peserta khatam quran baru sahaja memulakan bacaan diketuai AF Ustaz Rahim. Wajah baru semuanya. Segar-segar. Inilah wajah-wajah yang bakal menyambung rantai perjuangan kami, sempat saya berbisik sendirian.

Usai bacaan quran, Mazwan selaku Pengarah program mengambil alih memberikan ucapan yang ringkas. Aduh. Cepat pula si Mazwan ni buat ucapan. Hati mula tak sedap, melihat skrin laptop yang menunjukkan proses rendering video tiba-tiba terhenti. sudah hampir 95%, ia berhenti begitu sahaja! Ah sudah. Entah apa yang Mazwan berucap di hadapan pun saya tak dengar. Doa tak putus-putus minta berlaku keajaiban.

Dengan hati yang tekad, saya menekan butang ESC - aborting process. Aduh. Apa saya nak buat ni? Geng-geng Qasidah mula mengambil tempat. Dalam jadual, lepas qasidah, tayangan multimedia dan video nya - masih begini!!

Otak ligat berfikir, saya masih baru menggunakan corel, tak semua function nya saya berjaya explore, dan tiba-tiba ternampak satu button 'playback project', cuba mengetik, dan ya, inilah dia.. Project yang masih belum disimpan dalam format file mpeg atau avi atau yang sewaktu dengannya, boleh dimainkan dengan menggunakan function ini, cuma saya tak tahu apa hasilnya bila dimainkan, saya tak pernah cuba.

Tiba masanya, video-tak-siap ditayangkan. Ahh. Visualnya kecil sekali, tak puas melihatnya, pergerakannya pun tersangkut-sangkut, audionya kurang jelas. Hampir menangis melihat kali pertama hasil kerja saya yang tak siap ditayangkan kepada umum. Juga kali pertama saya tak berpuas hati dengan hasil kerja saya sendiri. Program setahun sekali, dan ini sahaja yang saya mampu hasilkan? Kecewa betul dengan diri sendiri.

Tapi melihat wajah Ustaz Harun yang kelihatan seronok, sedikit berbunga hati ini. Tambah-tambah dalam ucapannya beliau memuji tayangan multimedia itu. Ai. Peranjat juga. Saya tak rasa hasil kerja itu patut dipuji, apatah lagi daripada Ustaz atau Timbalan Pengarah. Alhamdulillah.. penat lelah saya dihargai :))

Saya tak nak merungut, saya suka kerja yang saya buat, ini minat saya, saya yang pilih. Tapi saya rasa saya perlukan rehat. Rehat sebentar daripada melakukan kerja-kerja editing, dubbing, dan apa-apa lah yang berkaitan dengan multimedia. Saya suka bekerja dengan rakan-rakan AJK Ihya' Ramadhan, tahun lepas juga tahun ni, rakan-rakan Biro Penerbitan, mereka banyak membantu saya dan memberikan komen yang membina. Alhamdulillah setakat ni, kritikan yang saya dapat membina kemahiran saya dalam bidang ini.

Menghasilkan produk multimedia bukan kerja yang mudah. Leceh. Setiap sudut harus diberi perincian yang mendalam. Starting untuk video, bagaimana untuk menghasilkan introduction yang menarik, kerana part ini adalah antara part paling penting. Introduction yang hambar merosakkan mood penonton. Saya banyak mengambil inspirasi dan idea introduction daripada trailer atau movie dari Barat. Mereka kreatif dalam menarik minat penonton.

Sound atau audio. Audio yang tidak mesra penonton akan menghilangkan daya tarikan video yang dihasilkan. Sebagai contoh, visual yang anda hasilkan berkaitan dengan letupan atau nampak gah (kononnya) tapi sound tak ada umphh. Mati selera nak menonton. Selain tu, sound atau audio untuk background perlu berada pada visual yang sesuai. Takkan video dah habis, tapi lagu masih bermain. Waktu ni, kena pandai bajet bila perlu cut, fade in dan fade out kan audio tersebut. Pemilihan lagu sangat penting. Saya suka memasukkan lagu yang berunsurkan semangat jihad seperti lagu-lagu Shoutul Harakah, Izzatul Islam atau nasyid-nasyid Jihad Palestin untuk persembahan multimedia jika di bawah BKS. Untuk persembahan multimedia teater, saya selesa menggunakan lagu-lagu atau OST filem-filem Barat karya Hans Zimmer, Danny Elfman, Brad Fiedel yang menghasilkan soundtrack Terminator 2 yang hebat. Sampai sekarang masih terngiang-ngiang soundtrack filem itu. Hebat. Kadang saya gunakan juga lagu-lagu yang sedang hangat dimainkan mengikut keadaan semasa. Untuk menarik minat penonton, saya suka bila mereka bernyanyi-nyanyi kecil mengikut rentak lagu yang dipasang. Ini bermakna strategi saya berjaya.

Saya agak terkilan bila ada yang menganggap kerja ini remeh dan mudah dilakukan. Saya pernah demam teruk dan masih cuba untuk menyiapkan video trailer untuk teater, tak tidur seharian hanya menghadap laptop, tersengguk sengguk di hadapan skrin, hampir menangis bila kerja yang hampir siap tiba-tiba hilang begitu sahaja, belum lagi kes file corrupt dan saya terpaksa mula dari awal. Letih kerana saya bermain dengan akal dan emosi. Hanya rakan yang terdekat faham keadaan saya bila sedang mengusahakan video, saya tak suka diganggu hatta satu mesej pun. Ia hanya akan mengganggu konsentrasi dan tumpuan saya.

Pernah beberapa kali sahabat mengusik, bimbang mata saya rosak kerana terlalu lama menghadap komputer, tapi alhamdulillah setakat ini penglihatan saya masih tajam, tidak terjejas cuma deria pendengaran saya kurang berfungsi. Eh. tak lah pekak. Mungkin kesan terlalu kerap mendengar mp3 satu masa dahulu.

Ada juga yang bertanya di mana saya belajar video editing ni. Saya tak mampu untuk memberi jawapan kerana saya tak pernah belajar secara formal. Semuanya bermula dengan minat. Sejak berumur 13 tahun saya mula berjinak-jinak dengan Adobe Photoshop. Masa tu komputer di rumah hanya install adobe photo elements 2.0 yang memang sangat basic untuk newbie. Sampai satu tahap saya bosan, dah puas explore. Dan satu hari abah bawa pulang satu CD installer Adobe Photoshop 6.0 sekali dengan key. Dan di situlah bermulanya detik saya menjebakkan diri dalam kerja penghasilan grafik ini. Kalau tengok hasil kerja saya waktu itu, boleh termuntah sebab bagi saya sangat buruk. Namun benar bagai dikata, pengalaman itu adalah guru terbaik. Saya terus explore dan explore sehingga saya mampu menghasilkan wallpaper sendiri. Saya baru berumur 14 tahun ketika itu dan zaman tu, pendedahan tentang ICT tak berapa meluas, maka saya memang dianggap expert dalam bidang ini. Kecil-kecil dulu bangga lah, dah besar ni bila ingat balik, gelak besar saya. haha.

Saya mula berani menggunakan Adobe CS3. Jauh langkauan itu. dari PS6 ke CS3, sangat berbeza function-function nya. terkial-kial juga saya masa awal-awal bermain dengan nya. Saya mula mengenal tutorial online, dari situ saya belajar cara-cara menghasilkan efek khas untuk gambar. Belum lagi video.

Kemudian pelbagai software saya cuba. Picasa, Corel, dan banyak lagilah. Namun satu pun tidak sesuai dengan tangan saya seperti Adobe CS 3. Tingkatan 5 - saya mula berjinak-jinak menghasilkan video menggunakan windows movie maker. Kebetulan saya berada dalam kelas aliran IT, memang menjadi satu medium untuk saya salurkan minat dan ilmu yang saya ada. Sayangnya, silibus mata pelajaran Teknologi Maklumat ketika itu tidak bersesuaian dengan saya. Dari B01 hingga B06, semuanya berkaitan pemprograman. Saya hilang minat dan keghairahan saya dalam multimedia merudum jatuh. Lama saya tinggalkan kerja-kerja editing itu.

Di Iptb, saya merupakan ahli kelab teater. Video pertama saya hasilkan bersama kelab ini adalah untuk teater Superaiman. Video untuk dua teater sebelum ini dihasilkan oleh sahabat merangkap sifu saya, Ciffi. Cipi banyak mengajar saya, walaupun dia pemalas nak explore dan hanya menyuruh saya mencari sendiri, namun dia yang mengenalkan saya kepada Ulead Video Studio. Software ini banyak membantu saya menghasilkan video. Untuk teater terutamanya.

Namun saya tak puas dengan kemahiran yang ada. Saya perlukan peningkatan. Saya cuba cari di internet, dan saya terjumpa yang bagi saya sangat menarik iaitu Adobe After Effects. Kebanyakan pembikin filem hollywood menggunakan software ini untuk menghasilkan efek khas dalam video atau trailer. Macam-macam boleh dilakukan dengan AAE. Antaranya, efek pedang star wars, efek api dragon ball, efek lari clark kent dalam superman, efek lightning(petir), efek bunga-bunga yang selalu dilihat di iklan TV misalnya. Saya cuba install software ini, ternyata berat dan memerlukan kualiti grafik yang tinggi. Setakat laptop berkapasiti RAM 2 GB, Intel Centrino Duo, jangan mimpilah.. Sebab tu sekarang saya menyimpan angan-angan untuk membeli PC khas untuk kerja-kerja editing and dubbing video..

Kini saya menggunakan Corel VS. Hanya satu masalah dengan Corel. Beberapa efek nya tak 'cope' dengan Vista, jadi terpaksa being removed dari program file. Masalah terjadi bila efek itu digunakan untuk transition clip dalam video dan bila proses rendering, sampai satu ketika, PC akan hang dan keluar popup box bertulis "Unable to Load Library". Itulah yang terjadi pada video Ihya Ramadhan yang baru sahaja ditayangkan. Saya cuba lagi save dalam semua format file. Mpeg, avi, mp4, mov, wmv, semuanya tak menjadi. Buntu juga saya awalnya. Semua langkah yang diberitahu Cipi telah saya lakukan, relink thumbnail yang broken, namun masih lagi masalah sama.

Bila dicari di internet, baru saya ketemu jawapannya..
I went back over your suggestions trying to get a handle on this error. One thing stuck in my mind...the transition effects, and how you stated several had been removed to make VS comply with Vista. I decided to investigate further. I intended to go through every transition effect. It didn't take long to find the culprit. When I clicked on the Flip effect in the 3D folder there was no transition in the preview, just a black screen. So, I navigated to the C:\Program Files\Ulead Systems\Ulead VideoStudio 11\vfx_plug directory, found a file named Flip.vfx, and transferred it to a holding directory. I then restarted VS and applied all the remaining transition effects to my project (overwriting the previous effects which contained the Flip effect) and lo and behold...my project encoded to an MPEG file with nary a glitch! I can only assume that either that particular file was somehow broken or when VS support was removed for some of the effects, this one somehow was overlooked and left behind. Now, I caution, this worked for me but may not work for someone with the same error message because (as you stated) there are several fixes for this problem. I would only recommend this as a last resort due to the fact that when I moved the Flip.vfx file back into its original directory and restarted VS, it did not appear again in the 3D folder. A very happy camper at last!


Kini video itu telah berjaya disimpan dalam format Mpeg. Syukurr :))

Dan saya masih sedang mencari mereka yang berminat dalam bidang ini. Pada sesiapa adik-adik ke senior-senior ke yang minat nak belajar editing video, saya akan cuba tolong semampu saya. Benda ni tak perlukan ilmu yang banyak, cukup anda kreatif dan genius! Saya tak kan mampu menanggung kerja ini sehingga tamat riwayat saya di bumi IPTB ni. Cewah. Mestilah perlukan rantai penyambung. Kan? Kan? :))

Video pertama untuk teater - Superaiman



Malam Demi Mu Palestin

Ihya' Ramadhan 1429 H


Teater - Darah Yang Mengalir



Tayangan Multimedia BKS untuk pembentangan di Muktamar Ikatan Kerohanian




Ihya' Ramadhan 1430 H








Sebahagian sumbangan saya untuk institut ini. Moga amalanku dihitung :))












4 dah komen wuu~:

Azie on 12:52 PM said...

congrat2!!!!! huhuhu... slama ari raye... maaf zahir batin....

Unknown on 9:09 AM said...

hihi..
nape aku suh hang carik sendiri.. sbb kalo aku suap tiap2 kali ko takkan menjadi apprentice yang baik..

Good job my apprentice..

u have become Independant..

I did said if u need help ask me out.. -_-'

One day we shall meet to colaborate..

to make the Best Video there ever was and change the WORLD perception bout ISLAM insyallah..

[dah mcm cerita Kung fu Hong Kong Plak]

skieyn on 10:42 PM said...

kagum ngn muna..
akak pun punya minat yg same dgn muna..

tp sikap pemalas nak explore n mudah give up bila halangan mendatang membuatkan akak xmaju..

Anonymous said...

Thanks atas sarannya. kita mempunyai masalh yang sama, sebagai tambahan saja. perhatikan windows yang kita pakai. ulead video studio, ternyata able di windows XP 1 x64 bit dan Windows XP 2 x64, jadi kalau pada windows XP1 dan 2 x32 bit, efek 3D tidak akan mampu dirender. Solusinya gunakan Windows XP1 atau 2 x64 bit. kalau kita ngedit di Windows XP1 atau 2 x32 bit, gunakan efek transisi yang tidak mengandung efek 3D. terima kasih sebelumnya gan

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting