Monday, September 20, 2010

Mahu yang baik, harus jadi baik dahulu.


بسم الله الرحمن الرحيم 
Salam Perjuangan

Menulis lagi. 
Pedulikan ketagihan ini. Anggap sudah lupa yang kelmarin.

Jarang buka cerita tentang hati. Kan?
Tak kisah lah mahu tahu atau tidak. 
Selalu rasa manusia yang menulis tentang hati dan cinta hati di blog sangat tak cool.
Entah. Meluat mungkin.
Tapi itu blog beliau, bukan? Biarlah.

Nak jadi tak cool kali ini. Kenapa entah serasa satu rasa itu. 
Bukan rasa itu, tapi rasa yang itu. Yang lagi satu.
Ah. Sulit benar bicara tentang hati ya.
Dibicara bimbang disalah erti.
Jadi begini lebih selesa tak faham langsung daripada kau salah erti saya.
Sedih, tahu?

Begini.

*diam.pandang televisyen.kosong

*tarik nafas

Ok. Mula semula.

Begini. 

*henti. 

Baik. Mengalah. Sukar dizahir. 

Pastinya. Detik ini, hati saya tutup.
Rapat. Amat. Mungkin.
Tak terasa mahu dibuka. Bukan sekarang.
Bukan itu tujuan saya hidup.

Hati tutup itu saya biar. Biar maksud bukan bengkalai. 
Biar tidak terisi dengan isi dunia. Bimbang tumpah. Maklum saja muslihat dunia.

*keluh

"Salam. kenapa awak ni sombong sangat?"

Serius. Macam gampang
Tak suka la marah-marah begini.
Tapi sukarkah faham? Sekali tidak makna sampai mati tidak.
Ya, itu saya. Bukan si Letchumi yang bicara Tamil.
Bukan si Ah Lin yang tutur Kantonis.
Saya si Muna yang bicara Bahasa Malaysia.
Berhenti jadi gampang. Annoying dan membosankan.

Hati tutup hanya untuk dia. Dia selain Allah dan Rasul.
Dia. Harap bukan awak si gampang. Kacau hidup saya.
Saman nanti. Padan muka.

Saya jaga. Saya simpan. Harapnya lah sampai saya jumpa Dia.
Tak perlu tanya siapa. Tidak punya jawapan untuk itu.
Saya tak mahu dia jadi imam saya. Saya tak mahu dia jadi pengkritik saya.
Saya tak mahu dia jadi separuh saya.
SEBAB.
Saya perlu dia jadi imam saya. Saya perlu dia jadi pengkritik saya.
Saya perlu dia jadi separuh saya.

Sudah bilang, jangan ditanya siapa dia.
Tiada idea.
Tidak perlu tahu.
Mahu bising kenapa?
Itu kerja Allah. Biar saja DIA lakukan.
Sibuk saja. Buat kerja kau la. 

Kerja kau la. Yang itu.
Mahu dia yang soleh, harus jadi solehah dulu.
Mahu dia yang baik, harusnya jadi baik dahulu.
Mudah, bukan?
Lagi mahu merungut.

*henti. tenung semut di meja. comel.

Begini rupanya bahasa hati. Meluah menjadi tak meluah menjadi juga.
Haha.
Harap kalian tak rasa nak mengerti.
Membosankan cerita tentang hati. 
Cmon, man! Get a life.

Oh. Bukan ini tujuan saya hidup.


Kenapa entah lebih selesa berbahasa begini.
Ingat yang dahulu. Dahulu lagi.
Tulis. Sendiri tak faham.
Bukan lagi bahasa merintih. Cukup rintih di hati.
Sakit pun biar habis di hati.

Oh. Ingat sifir ini.
Mahu yang baik, harus jadi baik dahulu.
Mahu lah!
Mari. 

18 September 2010.
5 minit lagi Subuh.

 


2 dah komen wuu~:

SITI NORATTIQAH HJ AZMAN on 12:01 AM said...

untu 'kau' yang kata muna sombong.

lu salah cara la der nak ayat dia.

jgn sesekali cabar dia.

pesanan ini ditaja oleh attiq n co sdn bhd

Muna 'Izzah Md Isa on 9:33 PM said...

-___-`

it wasnt my fault

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting