Tuesday, October 26, 2010

Ingat MATI. Dah Ready kah kita?


بسم الله الرحمن الرحيم 
Salam Perjuangan

Betul kan nyawa kita sepenuhnya milik Allah?
Betul kan Allah bila-bila masa boleh tarik balik apa yang DIA beri kat kita?
Betul kan kita tak ada kuasa untuk lawan DIA?
Betul kan kita sebenarnya masih sombong sebab tak nak ikut apa yang ALLAH suruh lagi?
Mengapa, manusia? Mengapa?

14 Oktober.
Satu keluarga besar di bumi Tuanku Bainun merasai kehilangan seorang adik,
seorang kawan,
seorang teman,
seorang murid,
seorang guru.
Ahmad Syamil Basri.

Malam itu, sedang meneliti bait-bait kalam Allah usai solat Maghrib,
telefon berlagu OST The Rock by Hans Zimmer berbunyi.
Afif..
Mesti mahu tanya tentang barang yang aku mahu kirim pada emak.
Itu di fikiran.

"Hello, assalamualaikum. Yo. Nape?"
"Wsalam. Mala mana mala?"
Cemasnya bunyi.
"Mala keluar. Kot. Nape ko?"
"Nanti bagitahu semua orang, bagitahu Mala, Syamil meninggal."
Erk.
"Biar benar ko."
"Betul ni. Accident. Dia dengan Tihi. Kat BKE. Bagitahu semua orang."
Terpempan.
"Innalillah.."
"Ok, muna. Bagi tau semua tau. Aku nak pergi tengok."
"Baik."
*diam

Malam itu hostel bagai dilanda garuda.
Sunyi. Hanya terdengar bacaan Yasin dan esak tangis.
Kejap-kejap telefon berbunyi.
Berita tentang kemalangan tragis itu bagai angin laju sebarannya.
Saya diam di sebelah Wan membaca Yasin di blok.
Syamil dah tak ada?
Ok. Mungkin mimpi.
Bangun semua, bangun. 

Pejam mata dua, tiga kali.
Ah. Bukan mimpi. Hakikat rupanya.

Saya dengan arwah bukan rapat mana. Hanya kenal beliau sebagai junior KS.
Maklum sahaja di kelas itu hanya tinggal 4 teruna selepas Ziqrul pindah.
Dan juga kerja bersama dalam Biro Penerbitan JPP 09/10.
Bagus budaknya. Rajin tolong kak Ana. 
Kalau time photoshoot, dia antara yang rajin tolong susun kerusi. 
Tolong itu, tolong ini. 

Kini dia dah tak ada.
Walau kami jarang bercakap, tapi entah kenapa pemergian dia sangat terkesan pada hati saya.
Lagi-lagi bila Bab minta tolong buat video untuk arwah, untuk slot khas Hari Penutup GERKO.
Tak fikir panjang saya kata ya. Saya mahu buat. Selepas banyak tawaran edit video saya tolak sebelumnya.

Sungguh, saya buat video itu dengan air mata.
Sekali preview, menangis.
Masa pilih gambar, gambar beliau bersama keluarga buat saya benar-benar sebak.
Cuba letak diri di tempat keluarganya.
Apa rasanya kakak nya bila dapat tahu adiknya, satu-satu adik lelakinya dah pergi selama-lamanya?
Apa rasa ibunya bila anaknya pergi dulu sebelum dia?
Apa rasa ayahnya, bila anak lelaki tunggalnya sudah tiada lagi?

*menangis lagi.

Bila video itu siap dan ditayang di Dewan, saya tiada di sana ketika itu.
Terpaksa bergegas ke Bertam.
Bertalu-talu mesej masuk ke dalam handphone.
Alhamdulillah feedback yang positif.
Seisi dewan merasai apa yang saya rasa ketika dalam proses membuat video tersebut.
"Power of Friendship," kata Azie.

Kepergian Syamil benar-benar mengejutkan.
Banyak iktibar yang harus kita ambil.
Jangan ingat masa muda kita hanya semata zaman gembira.
Jangan terlalu yakin kita akan hidup untuk tempoh yang lama.
Hargai selagi mana kamu memiliki.

Al Fatihah buat Allahyarham Ahmad Syamil Basri.
Al Fatihah untuk kita semua.
Satu hari kita akan turut bersama Syamil di sana.
Cuma bila, di mana dan bagaimana pengakhiran kita,
itu RAHSIA Allah.
Yang penting, harus persiap bekalan untuk dibawa ke sana.
Harus menjadi HAMBA yang terbaik!

Ingat mati.

Tribute to Allahyarham Ahmad Syamil Basri










3 dah komen wuu~:

skieyn on 3:01 PM said...

xcukup lg amalan.. huhu..

Piipy on 12:35 AM said...

i like tis post...
i had watched the tribute :')

Muna 'Izzah Md Isa on 3:52 PM said...

^^
thanks kak skieyn n kak piipy cute.

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting