Thursday, February 24, 2011

Anak Muda Gila


بسم الله الرحمن الرحيم 
Salam Perjuangan

"PR Kampus sekarang dah macam PR Umum kan? Fuh."

"Itu tandanya STUDENT bukan BUDAK-BUDAK dah"

***

Tak mahu saya menyentuh gelombang PRK di ceruk IPTA bila saya bernafas di bumi IPG. Beza situasinya, umpama berbicara tentang strategi menawan Pluto bila kaki memijak Bumi. Titik persamaannya hanya pada nama.

Saya mengagumi sekali semangat dan titip perjuangan sahabat-sahabat di medan IPTA. Kata Buya HAMKA, "anak muda ini separuh daripada GILA". Ya, kalau anda anak muda, tahniah kerana mendapat gelaran si GILA.

Kenapa anak muda itu dikatakan GILA?

Kata Buya HAMKA lagi, kalau bukan kerana anak muda bernama Mus'ab bin 'Umair, atau anak muda bernama Zaid bin Harithah, atau si anak muda paling GILA bernama Muhammad bin Abdullah, apakah kita, umat Islam sekarang ini mampu berpijak di bumi dan melihat Islam itu tertegak di situ? Kalau bukan kerana KEGILAAN dalam jiwa anak muda bernama Muhamaad Al Fateh, mungkin Kota Konstantinople hanya akan tinggal sebagai satu daripada impian untuk ditakluk juga.

Namun, KEGILAAN si anak muda dahulu dan kini jauh berbeza umpama langit dan bumi. Walau langit itu tak pernah berubah warnanya, atau bumi itu tak pernah sekali berubah paksi putarannya, namun kandungan yang meliputi langit itu, atau tiang-tiang yang memasak perut bumi, sentiasa berubah-ubah. Kalau anak muda dalam lipatan sirah nabi dan kisah para sahabat dahulu, amat GILA dalam mempertaruh nyawa, diri, dan harta demi menjadi si syahid penghuni syurga, bermati-matian melindungi Rasulullah S.A.W, apa kurangnya juga anak muda sekarang. 

Suara anak muda bergelar mahasiswa, terutamanya menjadi satu penanda aras dalam mengukur sejauh mana tahap KEGILAAN dalam jiwa mereka. Himpunan di jalanan, laungan-laungan reformasi di alam maya, sahutan demi sahutan takbir bergema, antara tanda-tanda kecil KEGILAAN anak muda sekarang. KEGILAAN yang ditakuti banyak pihak.

Wahai anak muda yang GILA,
Sungguh, aku kagum dengan KEGILAAN kamu.
Hanya anak muda GILA yang sanggup ketepikan 
Segala caci maki hinaan umpatan kejian ugutan
Dan segala macam yang keluar
Dari jiwa mereka yang BACUL
PENAKUT
TAKUT untuk melihat kemenangan ISLAM
TAKUT dengan JANJI ALLAH
Biarlah kau si anak muda GILA dihina.
Setitik air mata kau, SYURGA Allah janjikan.
Asal ikhlas hanya satu niat di hati.
Semuanya kerana ALLAH.
Semoga kau terus menjadi si GILA, wahai anak muda.

***

Anak muda yang GILA mampu merubah dunia. Jadilah kita si GILA ini. GILA untuk menjadi penyambung warisan perjuangan Nabi dan para sahabat.

***

PRK IPG KTB dijadualkan akan berlangsung pada 28 Februari 2011. Untuk para calon, siap sediakan diri kalian dengan ilmu permainan siasah. Jangan kata politik itu kotor. Ia tak pernah kotor, tetapi manusia yang banyak mengotorinya. Sucikan niat di hati. Berhenti menjadi si budak hingusan, yang kerjanya mencari titik kesalahan saingan. Ibaratkan suara-suara ini umpama kemuncup dalam perjuangan. Kalau sibukkan sangat untuk mencabutnya di kaki seluar, akhirnya hanya akan memakan diri sendiri, bila matlamat yang dikejar menjadi terpesong. BE COOL. Kemuncup tak sakit mana pun. :)

Akhir kata ; Jangan bermain api dengan anak muda. Mereka GILA. 





 




2 dah komen wuu~:

skieyn on 10:14 PM said...

LIKE

cikgu_cahaya said...

Kemuncup tak sakit mana pun. :)

tapi gatal2 tu tetap ada (^_^)

Jadi,bertahanlah wahai anak muda yang semakin menggila...

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting