Thursday, April 19, 2012

Redha Allah pada Redha Suami, adik manis..


بسم الله الرحمن الرحيم
 Salam Perjuangan


Assalamualaikum.
Pertama kali memula bicara selepas bergelar seorang Isteri.
:)
Hampir 2 bulan tidak tersentuh. Lama jugak :)

Gembira hati tidak terkata dengan kehidupan yang dilalui sekarang. Alhamdulillah ya Allah. syukur. 

Alhamdulillah, benar seperti kata-kata orang, kahwin ni seronok. Sungguh! Jujur, saya merasa jauh lebih tenang sekarang berbanding zaman bujang dulu.

Tenang kerana tiada rasa rindu yang tidak halal. Tenang kerana punya Suami yang Soleh. Tenang kerana tiada lagi kebimbangan atau kegusaran tatkala melihat wajah tenang Suami tercinta. Alhamdulillah.

Jika mahu dihitung seberapa banyak kesyukuran yang perlu ku ungkapkan pada Allah, tiada terungkap dek jasad dan hati yang hina dina ini. 

Kahwin muda memang seronok. :)

Kalau orang lain couple pergi dating, pegang tangan, entah di mana keseronokannya. Tiada yang haram itu seronok, teman. 

Kan best nikah, lepas nikah nak pegang tangan depan orang tak rasa takut dan bimbang.. Dah halal.. :)





Ini Suami saya. Mahzan namanya. Orangnya tenang setenang air di laut. :)

Suami saya manusia hebat. Kata-katanya selalu menenangkan. Gelak tawanya menceriakan. Comel :)

Suami saya selalu pesan kepada saya untuk banyak bersabar. Katanya kehidupan selepas berkahwin ni dah lain, saya tak boleh samakan diri saya dengan sahabat-sahabat lain yang belum berkahwin. 

Kata Suami saya lagi Isteri yang Solehah itu perlu ada hormat dan taat pada Suami. Isteri Solehah akan mendapat redha Suaminya. Ya! Redha Allah seorang Isteri terletak pada redha Suaminya! 

Hari itu di Masjid Shah Alam saya menangis lagi. Tidak. Bukan kerana Suami saya. Dia tidak pernah menyakiti saya. Tapi selalunya saya, wanita yang lemah ini, tiada punya adab dengan si suami. 

Maulid Al Malik bacaan anak-anak ribath benar-benar menyentak hati saya. Terkenangkan Aisyah r.a di saat menjadi Isteri Junjungan Agung. Ah, tabah benar Ummul Mukminin ini! 

Saya menangis mengenangkan diri ini yang masih jauh lagi untuk mencapai tahap Isteri Solehah. Adabnya dengan Suami tiada dijaga. Allah.. Ampunkan dosa ku ya Allah!

Pesan guruku yang benar-benar menjadikan hatiku dihimpit penyesalan :


duhai anakku" sentiasa jg adab dgn suami walaupun ketika bermesej,sebaiknya jgn berbicara spt kawan, sentiasa sebut perkataan,abang atau apa jua panggilan yg mrk sukai sebagai muliakannya,jgn tulis tika jawab mesejnya" baik,ok, faham atau lainnya,tp tulis baik abg,ok abg,faham abg, begitu jg tika htr mesej pdnya, apalagi jika dgn guru ,maka dlm tika bermesej hendaklah dlm kemuliaan pd mrk dgn guna kalimah yg baik,jgn budayakkan pergaulan dgn suami atau guru spt kawan2 lain.Islam adalah adab atau akhlak,tasawwuf mendidik pd adab,jika seorg itu tiada adab maka tiada baginya tasawwuf,jika tiada tasawwuf maka tiada sempurna agamanya krn tasawuf adalh salah tiga sendi agama yg dikatakan addin iaitu tauhid,fekah dan tasawwuf. Wallahulam

Betapa halusnya sang guru mendidik anak-anaknya. Siapa terfikir, hatta dalam alam maya juga perlu masih mengekalkan adab dengan suami.. Allah..


Tapi apa pun saya nak cakap, kahwin muda sangat seronok, sangat indah! ^___^





 

4 dah komen wuu~:

Nur Ain Jamali on 6:11 PM said...

subhanallah..indahnya kisah muna..yg membaca ni seronok membacanya...:')
moga muna dan suami bahagia hingga syurga Allah.

IMANNURBALQIS on 4:45 PM said...

tahniah buat Muna & Mahzan~ Moga sentiasa dalam keberkatan Allah s.w.t. Nampaknya kak ina kena berguru dengan nti nie~ Banyak lagi yang kena belajar...

Anonymous said...

ukhti. . terima kasih ats perkongsian selama ni. . tetiba sy rs tu entry nk gtaw kt sy. . kak sweet kan? hehehe

WaNuruL on 2:51 PM said...

alhamdulillah...mmg seronok kwen di usia muda kn muna...rndu suami tng je rase..tgk muka suami rase mcm hlg segala mslh...alhamdulillah...tq Allah

 

A.L-'I.Z.Z.A.H Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
and web hosting